7 av 10 tror fortfarande att kolesterol är skadligt

En färsk undersökning visar att sju av tio svenskar fortfarande tror att kolesterol är skadligt för hälsan. Undersökningen är genomförd på uppdrag av branschorganisationen Svenska Ägg som menar att Livsmedelsverkets gamla felaktiga rekommendationer gällande kolesterolintag lever kvar hos många och att myndigheterna inte informerat tillräckligt om den förändrade synen på kolesterol.

– De gamla rekommendationerna om att äta högst 2-3 ägg i veckan, som är baserat på missvisande varningar för kolesterol lever kvar på många håll trots att ägg är ett hälsosamt val av nyttigt fett. Fettsyrasammansättning i vanliga svenska ägg överensstämmer i stort sett helt med de nya svenska och nordiska rekommendationerna, säger näringsexpert Christer Rosén som disputerad inom Livsmedelsteknik. Han har arbetat med äggbaserade nutritionsprodukter sedan slutet av 90-talet.

Nya kostråd i USA – kolesterol ej längre riskabelt
I USA har en expertgrupp tagit fram ett förslag till nya nationella kostråd där kolesterol helt plockats bort från listan över riskabla näringsämnen. De nya kostråden i USA bygger på nyligen utförda studier som visar att det inte finns något samband mellan intag av kolesterol från mat och kolesterolhalten i blodet (så kallad serumkolesterol). Istället betonas hälsoriskerna med socker och snabba kolhydrater.

– Livsmedelsverket har gjort en liknande förändring men utan att upplysa om att deras tidigare rekommendationer att begränsa intaget av ägg, var felaktig. Undersökningen som vi har genomfört, där sju av tio fortfarande tror att kolesterol är farligt, är ett bevis på att informationen inte nått fram, säger Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare för branschorganisationen Svenska Ägg.

Ägg borde nyckelhålsmärkas
Ägg är näringsmässigt ett av de mest kompletta livsmedel som finns. En äggfrukost är långt nyttigare än en frukost med nyckelhålsmärkta produkter i form av sötad yoghurt och sockrade flingor.

– Vi har lagt fram som förslag till Livsmedelsverket att ägg borde nyckelhålsmärkas, eftersom ägget lever upp till märkningens kriterier. Syftet med nyckelhålsmärkningen är att göra det enklare för konsumenter att göra hälsosammare val. Som det ser ut idag styrs konsumenten att välja livsmedel som jämfört med ägg är sämre ur ett hälsoperspektiv, säger Astrid Lovén Persson.

Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare Svenska ägg