Ägg är världens bästa livsmedel – menar nästan hälften av svenskarna

Att ägg är nyttigt, proteinrikt och prisvärt är något som svenska folket verkar ha koll på enligt en attitydundersökning som branschorganisationen Svenska Ägg låtit göra. Hela 46 procent menar till och med att ägg är världens bästa livsmedel.

Ägg är ett mycket uppskattat livsmedel, 16 procent uppger att de äter ägg varje dag och 48 procent äter ägg flera gånger i veckan, enligt den undersökning som genomfördes under september månad av CMA Research.

Att ägg är nyttigt är också något som svenska folket har bra koll på. Drygt sju av tio menar att ägg är ett av de mest näringsrika livsmedel som man kan äta.

– Vi gör den här typen av undersökningar regelbundet och under de senaste åren har vi kunnat se att den positiva attityden till ägg har stärkts ytterligare. Det beror säkert delvis på att fler har blivit hälsomedvetna. En av de tydligaste mat- och hälsotrenderna de senaste åren är ökat proteininnehåll i kosten och minskat sockerintag, någonting som gynnar ägget, säger Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare för branschorganisationen Svenska Ägg.

Svenska ägg håller högre kvalitet

Undersökningen visar också att attityden till de svenska äggen är mycket positiv. 73 procent anser att svenska ägg står för en bättre kvalitet än ägg från andra europeiska länder och 78 procent anser att vi i Sverige har en bättre djurvälfärd.

– Vi är mycket glada över att svenskarna förknippar ägg som kommer från Sverige med hög kvalitet. Det ligger mycket jobb bakom den svenska kvaliteten. I generationer har svenska äggbönder lagt ner tid och energi på förebyggande åtgärder för att hålla sina djur friska. Ett jobb som har lönat sig då vi tack vare det klarar oss från många sjukdomar som exempelvis salmonella, säger Astrid Lovén Persson.

Fakta om undersökningen
Undersökningen har genomförts av CMA Research i form av en webbenkäten som har skickats till ett slumpmässigt urval av svenska folket i åldern 18-80 år. 824 personer har besvarat enkäten varav 412 kvinnor och lika många män.

astrid.loven.persson@svenskaagg.se