Äggpaj – Årets Äggrätt 2016!

Idag är det Äggets dag, eller World Egg Day, som firas i över 80 länder runt om i världen. Under hösten har branschorganisationen Svenska ägg, tillsammans med snabbmatsrestaurangen Eggs Inc, letat efter den godaste rätten med ägget som hjälte. Igår utsågs vinnaren av Årets Äggrätt 2016 som blev en äggpaj skapad av Johanna Leidermark.

Sedan 1996 har man firat Äggets dag runt om i världen. Bakom den internationella dagen, World Egg Day, står organisationen International Egg Commission och vill fira ägget för att det är ett fantastiskt livsmedel, med bra näringsinnehåll, som är prisvärt och kan mätta många magar. Sverige är ett av de länder i Europa som äter mest ägg, i snitt äter vi 222 ägg person och per år och äggkonsumtionen ökar för varje år.

Äggets dag firas på många olika sätt i världen, bland annat tävlas det om vem som är snabbast på att laga omelett, det ordnas familjefestivaler med äggtävlingar, receptböcker tas fram och mycket mer. Svenska ägg har, tillsammans med Eggs Inc, under hösten försökt hitta den godaste äggrätten med äggets som hjälte för att fira och uppmärksamma Äggets dag. Jakten på Årets Äggrätt pågick på Instagram mellan 5 augusti – 15 september och cirka 70 härliga bidrag har kommit in från äggälskare runt om i landet. Juryn bestod av Jonas Colting, hälsokonnässör, Andreas Hedlund, Eggs Inc och Årets kock 2002, samt Astrid Lovén Persson, Svenska ägg.

- Vilka fantastiska rätter vi har fått in till Årets Äggrätt, allt från gamla klassiker till smaker från det irakiska köket. Vinnaren av Årets Äggrätt var för mig en ny smakkombination och rätten lyfte ägget som hjälte genom att finnas med på tre olika sätt, säger Astrid Lovén Persson.

Av fem finalisträtter utsåg juryn efter gediget arbete rätten Äggpaj till vinnare. Bakom vinnarrätten stod Johanna Leidermark.

-Jag älskar den här goda äggrätten med nyttiga fetter, protein och D-vitamin. Utan gluten, mejeriprodukter och socker. Det är en äggrätt där man blir helt rätt mätt, säger Johanna själv om rätten.

Recept på finalisträtterna och filmen om juryarbetet här
Läs mer om World Egg Day

Visste du att:

• Ägg är, näst efter bröstmjölk, den mest kompletta naturliga näringskällan.
  • I stort sett får man i sig merparten av alla näringsämnen man behöver genom att äta ägg. Det enda som saknas är kolhydrater och vitamin C.
  • Ett enda ägg ger ungefär 7 gram fullvärdigt protein. Så för folk som tränar är det perfekt med ägg!
  • Under vinterhalvåret lider många nordbor av D-vitaminbrist. Äggulan innehåller mycket D-vitamin.
  • Sverige är ett av få länder där man, utan risk för salmonella, kan äta råa och löskokta ägg.
  • Sverige anses ha den mest ambitiösa djurskyddslagstiftningen i världen. Det innebär en hög djurvälfärd och säker äggproduktion.

Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare Svenska ägg

Mail: astrid.loven.persson@svenskaagg.se