Vinnare av Årets Äggrätt 2017: Za´atar stekt ägg med hummus och berbererostade kikärtor

I lördags gick finalen av Årets Äggrätt av stapeln. Fem finalister slogs om titeln ”Årets Äggrätt 2017” inför en matkunnig jury. Det blev slutligen en rätt som fångade juryn lite extra, Za´atar stekt ägg med hummus och berbererostade kikärtor av Morteza Pourdanandeh .

”Rätten är väldigt vacker för ögat, den har många användningsområden, är trendig och en nytänkande, men ändå med en smak av tradition ”

Årets Äggrätt är en välförtjänt vinnare tyckte hela juryn, som bestod av Andreas Hedlund, kock på Eggs inc och Sveriges kock 2002, Zeina Mourtada, en av Sveriges bästa matbloggare, Zeinas kitchen och Fanny Lindkvist, hälsoinspiratör, författare och matbloggare på lesscarbs.se.

Under sommaren har svenska folket haft chans att nominera sina bästa äggrätter på Instagram eller myTaste genom att tagga sitt recept med #åretsäggrätt. Fyra finalister har utsetts av juryn, den femte har utsetts av svenska folket. Finalen gick av stapeln under lördagen på PS Matsal i Stockholm. Ett trettiotal glada matentusiaster minglade dessutom runt under finalen då matbloggare, instagrammare, samt nära och kära till finalisterna var också närvarande.

Det var hård konkurrens mellan finalisträtterna; Äggwrap av Nina Krantz, Tempura Äggmaki av Esther Hauer, Huevos Rancheros av Alexandra Ericson, Hummus med zaatarägg av Morteza Pourdanandeh och Bakad potatis med äggröra av Petra Ajanki.

Det var ändå Mortezas äggrätt som tillslut tog hem det:

Det här känns jättekul, och så himla roligt att träffa er andra finalister också med alla spännande rätter. Jag älskar ägg och det tror jag att alla som känner mig, eller följer mitt konto, vet, säger vinnaren Morteza.

Årets Äggrätt 2017 arrangerades av Svenska Ägg, i samarbete med Eggs Inc och myTaste.

Läs mer här.

Visste du att:

Ägg är, näst efter bröstmjölk, den mest kompletta naturliga näringskällan.

I stort sett får man i sig merparten av alla näringsämnen man behöver genom att äta ägg. Det enda som saknas är kolhydrater och vitamin C.

Ett enda ägg ger ungefär 7 gram fullvärdigt protein. Så för folk som tränar är det helt onödigt med proteintillskott o proteinbars – ät ägg istället!

Under vinterhalvåret lider många nordbor av D-vitaminbrist. Äggulan innehåller mycket D-vitamin.

I Sverige äter vi ungefär 231 ägg per person och år. Det kan tyckas mycket, men jämfört med många andra europeiska länder ligger vi i lä.

Sverige är ett av få länder där man, utan risk för salmonella, kan äta råa och löskokta ägg.

Sverige anses ha den mest ambitiösa djurskyddslagstiftningen i världen. Det innebär en hög djurvälfärd och säker äggproduktion.

Ägg är ett klimatsmart sätt att få i sig viktiga näringsämnen.

Sandra Gilén, koordinator Årets Äggrätt
Mail: sandra@identx.se