”Ingen ska behöva uppleva inbrott”

Svenska Alarm vill ligga steget före tjuven och hjälpa hela Sverige att bli tryggare

Ett bra larm stoppar tjuven redan innan brottet begås. Grundarna till Svenska Alarm, Christofer Eriksson och Niklas Halldén, menar att trygghet kommer ur smarta, digitala larmlösningar och ökad kunskap.

– Larm är lika med trygghet. Det perfekta larmet hindrar tjuven från att ens försöka. Vår målsättning är att alltid ligga ett steg före tjuven och att utbilda våra kunder hur de skapar säkerhet i hemmet, säger Christofer Eriksson, vd på Svenska Alarm.

Christofer Eriksson, grundare och vd på Svenska Alarm

Deras vision är storslagen. Niklas Halldén och Christofer Eriksson på Svenska Alarm har som målbild att ingen ska behöva uppleva inbrott i Sverige. Genom smarta larmlösningar och att hela tiden utvecklas gör de sitt yttersta för att skapa ett tryggare samhälle.

– Vi har alltid arbetat utifrån uppfattningen att husägaren ska ha kontroll och kunskap över sitt eget larmsystem, vi vill inte exkludera någon från sitt eget hem. Genom vårt smarta system med kamera som skickar bilder direkt till mobilen har du som husägare möjlighet att alla tider på dygnet veta vad som händer i hemmet, och skicka ut närmaste väktare. Vi vill också utbilda fler i hur man skapar säkerhet i hemmet. Kunskap tillsammans med kontroll skapar trygghet.

Svenska Alarm var bland de första på marknaden med ett larm kopplat till en app i mobilen. Istället för en bemannad växel har de en digital larmcentral. När larmet går får kunden en varning direkt i mobilen och kan med tjänsten Väktare Standby själva välja om de vill skicka väktare eller avvakta och se via kameran vad som händer. Det går även att koppla larmet till automatisk utryckning, Väktare Direkt, då närmaste väktare kallas dit omgående. Tjänsten Grannsamverkan är en viktig komponent som varnar grannarna vid ett larm.

– Genom att digitalisera systemet blir det mycket mer effektivt. Vi jobbar hela tiden med att utveckla nya effektiva larmsystem och innovativa lösningar. Nöjda, trygga kunder är det viktigaste för oss. Vi vill att de ska vara med oss hela livet, det ställer höga krav på oss att utvecklas.

Idag har Svenska Alarm över 5 000 kunder och omsätter 25 miljoner kronor. Inom fem år är målsättningen att fyrdubbla omsättningen, och på sikt hjälpa hela Sverige bli tryggare.

– När folk tänker trygghet i villa och radhus ska de tänka Svenska Alarm, vi ska vara en synonym för trygghet och smarta larmlösningar. Vi bor i ett fritt land och ingen ska behöva uppleva den otrygghet man känner efter ett inbrott i sitt hem. Här tror vi att vi kan göra stor skillnad, säger Christofer Eriksson.

Magnus Sjöbäck, presskontakt, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Svenska Alarm säljer smarta larmsystem för att motverka inbrott och brand till privatpersoner och företag i Sverige. Företaget startades år 2009, omsätter 25 miljoner kronor och har 30 medarbetare, huvudkontoret ligger i Malmö. Svenska Alarm är medlem i branschorganisationen Säkerhetsbranschen, godkänd larminstallatör av polisen, certifierat larmbolag av Svensk Brand- och Säkerhetscertifiering, SBSC, och rekommenderad av SSF Svenska Stöldskyddsföreningen. www.svenskaalarm.se

Christofer Eriksson, vd Svenska Alarm