- Leijonborg öppnar för tredje klassens arbetare

- Leijonborg öppnar för tredje klassens arbetare - Om folkpartiledaren Lars Leijonborg får som han vill så har lönedumpningen på den svenska arbetsmarknaden kommit för att stanna. Leijonborgs tal om så kallade outsiders handlar i stället om att skapa en tredje klassens arbetare i Sverige, en "förädlad " form av gästarbetare. Det säger Byggnads nyvalde ordförande Hans Tilly med anledning av Folkpartiets förslag till en ny integrationspolitik. - I vårt dagliga arbete får vi allt tätare rapporter om illegal arbetskraft där svenska företag utnyttjar t ex ryska byggnadsarbetare. Eftersom de saknar såväl arbetstillstånd som uppehållstillstånd är de helt i händerna på arbetsgivarna vilket innebär att de varken får avtalsenliga löner eller några andra rättigheter som gäller på den svenska arbetsmarknaden, säger Hans Tilly och fortsätter: - Att som folkpartiets Leijonborg då föreslå att arbetsrätten ska bli mer flexibel och att löner under avtal tillåts innebär att ett gästarbetarsystem införs. "...Arbetet att modernisera arbetsrätten måste fortsätta. Möjligheten att provanställa någon bör utökas från dagens sex månader till tolv. Också företagens möjligheter att visstidsanställa vid tillfälliga arbetstoppar bör utsträckas från sex till tolv månader", heter det bland annat i folkpartiets förslag till ny integrationspolitik. - Eftersom angrepp på arbetsrätten är vardagsmat för oss inom fackföreningsrörelsen är våra slutsatser självklara. Folkpartiet med Leijonborg i spetsen motiverar försämringar i lagstiftningen på den svenska arbetsmarknaden med behovet av arbetskraftsinvandring, konstaterar Hans Tilly avslutningsvis. För eventuella frågor, ring Hans Tilly på 013 - 614 53. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/06/20020806BIT00430/wkr0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/06/20020806BIT00430/wkr0004.pdf