Byggnads kräver att polska byggnadsarbetare ska återanställas efter konflikt

Byggnads kräver att polska byggnadsarbetare ska återanställas efter konflikt - Vi utgår från att det Skanska-ägda företaget Budexpol återanställer de 21 polska byggnadsarbetare som avskedats efter den tyska byggkonflikten. Det säger Byggnads nye förbundsordförande, Hans Tilly, med anledning av den protestskrivelse som Svenska Byggnadsarbetareförbundet skickade iväg på fredagsförmiddagen. - Skanska har som första svenska byggföretag varit med om att skriva under en så kallad uppförandekod och har i detta sammanhang varit en föregångare. Men det räcker inte med att skriva på ett papper, Skanska måste också se till att deras bolag lever upp till det som står i överenskommelsen, tillägger han. Det var den 8 februari förra året som Skanskas VD Claes Björk skrev på överenskommelsen med den internationella byggnads- och träindustriarbetareunionen. I den står bland annat att arbetsgivaren och dennes representanter ska respektera fackföreningarnas aktiviteter. - Det som nu hänt är att ett 20-tal polska byggnadsarbetare, som deltog i den tyska byggstrejken, fått sparken av ett Skanska-ägt företag. Genom att bara lova dem eventuell återanställning har de tvingats lämna Tyskland, eftersom arbetstillståndet därmed upphört. Dessutom riskerar byggnadsarbetarna att inte få någon arbetslöshetsersättning hemma i Polen eftersom de tvingats slutat sina anställningar, förklarar Hans Tilly. Svenska Byggnadsarbetareförbundet har därför skickat en stark protest till såväl det aktuella bolaget som till Skanska i Sverige. För eventuella frågor, ring Hans Tilly på 070 - 552 67 40. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/26/20020726BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/26/20020726BIT00220/wkr0002.pdf