Byggnads presenterar resultatet av Arbetsmiljöveckan

Byggnads presenterar resultatet av Arbetsmiljöveckan Fredagen den 26 oktober presenterar Byggnads resultatet av de arbetsmiljöveckor som genomförts i landets avdelningar under hösten. Tusentals arbetsplatser har dammsugits för att kontrollera hur byggnadsarbetarna har det på jobbet. Den här gången har vi koncentrerat oss på ställningar och kemikalier samt en uppföljning av förra årets kontroll av arbetsmiljöplaner. Det är andra året i rad som Byggnads genomför en landsomfattande "Arbetsmiljövecka" vars resultat vi nu har sammanställt. Bakgrunden är att ett tiotal byggnadsarbetare skadas varje dag i arbetet. Sverige har en av de bästa lagstiftningarna i världen på arbetsmiljöområdet men de efterlevs inte på de svenska byggarbetsplatserna. Enligt Byggnads tidigare undersökning om byggnadsarbetarnas arbetsmiljö kan man bland annat notera följande: - 7 av 10 byggnadsarbetare upplever att arbetet är stressigt - 6 av 10 byggnadsarbetare har en bestående skada eller åkomma - 4 av 10 byggnadsarbetare anser att arbetet är såväl fysiskt som psykiskt ansträngande Presentationen börjar klockan 11.00 på förbundskontoret på Hagagatan 2 i Stockholm. Därefter bjuder vi på lunch. Vid presentationen deltar Byggnads ordförande Ove Bengtsberg, arbetsmiljöombudsman Kjell Johansson och Conny Nilsson från Byggnads utredningsenhet. Var snäll och meddela senast den 24 oktober om ni kommer och om ni vill delta i lunchen med e-post till monica.sward@byggnads.se eller på telefon 08 - 728 48 38 eller 070 - 528 49 58. Välkomna! ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00610/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00610/bit0001.pdf