Byggnads utesluter två nazister, en får ny chans

Byggnads utesluter två nazister, en får ny chans Förbundsstyrelsen har idag beslutat utesluta två medlemmar. Den ene är en 29-årig stockholmare, den andre är en 24-årig växjöbo. Skälet är att deras nazistiska aktiviteter är oförenliga med medlemskap i Svenska Byggnadsarbetareförbundet. Begäran om uteslutning kom in från de lokala Byggnadsavdelningarna i början av december. Medlemmarna fick sedan möjlighet att komma in med yttrande. Till dagens sammanträde hade svar kommit in från tre av de totalt fem medlemmar som avdelningarna begärt uteslutna. De två medlemmarna som utesluts har inte tagit avstånd från den nazistiska rörelsen. Vad gäller den tredje medlemmen deklarerar han att han sedan en tid tillbaka har lämnat den nazistiska rörelsen och börjat ett nytt liv. Förbundsstyrelsen har därför beslutat att medlemmen, en 22-åring från Dalarna, får behålla medlemskapet i Byggnads. Förbundsstyrelsen rekommenderar att medlemmen tar kontakt med Exit, Fryshusets stödorganisation för avhoppade nazister, vilken även har verksamhet i Dalarna. De tre medlemmarna kommer att meddelas förbundsstyrelsens beslut via brev, snarast möjligt. Byggnads avvaktar fortfarande svar från två medlemmar, som avdelningarna har begärt uteslutna på samma grunder. Den ene begärdes utesluten vid ett senare tillfälle, och har därför fått ett senare svarsdatum. Den andre sitter häktad och har begärt anstånd med svaret. För mer information, ring pressekreterare Annika Johannesson, 070-661 23 30 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/10/20000110BIT00390/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/10/20000110BIT00390/bit0002.pdf