Byggnads vann över Folksam

Byggnads vann över Folksam Tingsrätten i Stockholm har idag gett Byggnads rätt mot försäkringsbolaget Folksam. Byggnads företrädde en medlem som drabbats av en så kallad whiplash-skada. Efter en trafikolycka 1990 fick Byggnads medlem smärtor i nacke och ena axeln. När besvären förvärrades två år efter olyckan tog medlemmen förnyad kontakt med Folksam. Medlemmen nekades ersättning eftersom det hade gått så lång tid sedan olyckan. Folksams expertis fann inte det "medicinska sambandet" bevisat, utan ansåg att skadorna stället är förslitningsskador, till följd av medlemmens arbete som lastmaskinsförare. Även Byggnads försäkringsenhet tog hjälp av medicinsk expertis, vilken kom fram till att det finns ett samband mellan trafikolyckan och besvären. Frågan är principiellt viktig eftersom försäkringsbolagen hävdar att nackbesvär ska uppstå inom två veckor för att kunna härledas till en tidigare trafikolycka, och ersättning därmed ska betalas ut. Efter prövning i Trafikskadenämnden beslutade Byggnads därför att stämma Folksam och få en civilrättslig prövning av ärendet. Tingsrätten har nu gått på Byggnads linje. Det innebär att den drabbade medlemmen till slut får ersättning från Folksam, närmare tio år efter olyckan och cirka åtta år efter att besvären uppstod. För närmare information kontakta Stig Forsgard på Byggnads försäkringsenhet, tel: 08-728 49 23 eller 070-372 34 08. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/14/20000114BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/14/20000114BIT00410/bit0002.pdf