Byggnads varnar för Hiltis bultpistol som vållar flera arbetsskador

Byggnads varnar för Hiltis bultpistol som vållat flera arbetsskador - Använd inte den bultpistol som orsakat flera arbetsskador och sjukskrivningar under den senaste tiden. Den uppmaningen riktar Byggnads arbetsmiljöombudsman Kjell Johansson till landets byggnadsarbetare. Bakgrunden till varningen är att det redan inträffat fyra arbetsolyckor med denna bultpistol som är av märket Hilti med benämningen DX A41. - Och måste byggnadsarbetarna prompt använda den så måste dom ha dämpningsskaft, tillägger Kjell Johansson. Det var i förra veckan som ytterligare en olycka inträffade på en byggarbetsplats i Halmstad med den aktuella bultpistolen. Det var en träarbetare som fick svåra smärtor i armbåge och axel sedan han använt verktyget. Efter att ha uppsökt läkare kunde man konstatera att diagnosen var muskelinflammation och sjukskrivning i fyra dagar. Byggnadsarbetareförbundet uppmanar nu sina medlemmar att i stället använda en gasdriven Treakfastpistol eller en Pulsa 1 000 från Essve. Dessa bultpistoler har lägre anläggningstryck och rekylen är betydligt lägre. Så sent som förra veckan fanns en representant från de så kallade Byggpiloterna, som arbetar på arbetsplatserna med att förebygga arbetsskador, på den aktuella arbetsplatsen och varnade bland annat för att använda den aktuella bultpistolen. För eventuella frågor, ring Kjell Johansson på telefon 070 - 699 40 57. Handläggare/Enhet/Diarienr Monica Swärd 08 - 728 48 34 070 - 581 60 07 08 - 778 87 35 (bostaden) monica.sward@byggnads.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/11/19981210BIT00390/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/11/19981210BIT00390/bit0002.pdf