Nytt avtal för glasarbetarna Karin, Maria, Jessica, Gunni, Ann-Cathrine, Ellis och Kerstin på kvinnodagen (och för deras ca 800 manliga kolleger). Byggnads och arbetsgivarparten Glasbranschföreningen enades under natten om ett nytt preliminärt Glasavtal. Avtalet är ettårigt och gäller tiden den 1 april 2000 till den 31 mars 2001. Därmed har nu samtliga Byggnads avtal samma utlöpningstid. Med en generell höjning på drygt 3 procent ligger avtalet i nivå med övriga uppgörelser inom Byggnads avtalsområden. Det nya avtalet omfattar höjd veckolön, högre övertidsersättning och semesterersättning samt höjd bilersättning för resor över 1 000 mil. En del av byggnadsarbetarnas utrustning är arbetskläderna. En framgång i den nya uppgörelsen är att arbetsgivarna ska tillhandahålla vinterkläder (vilket de inte har gjort tidigare) och ytterligare en omgång överdragskläder vid behov. Även rätten till företagshälsovård förbättras. Den som nyanställs har enligt det nya avtalet rätt till hälsoundersökning omgående om det inte har gjorts på tre år. Tidigare har arbetsgivaren haft sex månader på sig att genomföra hälsoundersökningen. Avtalet ska nu godkännas av Byggnads förbundsstyrelse. För ytterligare information, ring bitr. förhandlingschef Åke Ericsson, 070-699 40 52. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/08/20000308BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/08/20000308BIT00440/bit0002.pdf