Ove Bengtsberg omvald till ordförande i EBTF

Ove Bengtsberg omvald till ordförande i EBTF, Europeiska Byggnads- och Träindustriarbetarefederationen Den 4-5 november pågår EBTFs åttonde kongress i Luxemburg. Vid kongressen deltar 280 delegater, gäster och observatörer från 22 länder. Genom sina medlemsförbund organiserar EBTF 2,5 miljoner medlemmar. På kongressens första dag omvaldes Byggnads ordförande Ove Bengtsberg till ordförande för den europeiska federationen. Ove Bengtsberg har varit ordförande för federationen den senaste kongressperioden, sedan 1995. - Jag känner mig både stolt och glad över att ha fått förnyat förtroende. Det är en utmaning att få påverka utvecklingen av vårt fackliga arbete i Europa, sa Ove Bengtsberg när han tackade kongressen. För demokrati och öppenhet - mot rasism och nazism I sitt inledningsanförande uttryckte Ove Bengtsberg oro över högerkrafternas frammarsch i Europa. Hans uppmaning att kongressen skulle anta ett gemensamt uttalande mot rasism möttes av rungande applåder. I uttalandet står bland annat: "Vi måste ta alla rasistiska uttalanden på allvar och bemöta dem direkt. Annars ger vi utrymme för högerextremisterna och låter deras åsikter stå oemotsagda. Därför samlar vi leden och visar att demokratin och övertygelsen om människors lika värde är stark. Vi vågar stå för det vi tror på! * Därför tar vi ansvar för den samhällspolitiska utvecklingen i Europa. * Därför ska vi aktivt bemöta och bekämpa alla rasistiska tendenser i Europa. * Därför ska vi aktivt sprida budskapet om alla människors lika värde på alla arbetsplatser inom byggnads- och träindustrin samt inom skogsbruket." Uttalandet och inledningsanförandet kan läsas i sin helhet på www.byggnads.se För mer information, ring Ove Bengtsberg: 070-590 40 37. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/05/19991105BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/05/19991105BIT00310/bit0002.pdf