Stark, Stolt & Trygg-Byggnads tema på kongressen

Stark, Stolt & Trygg - Byggnads tema på kongressen I sommar håller Svenska Byggnadsarbetareförbundet sin 13:e kongress på Folkets Hus i Stockholm. Kongressen pågår i fyra dagar, från den 13 juni till och med den 16 juni. 117 ombud, förbundsfullmäktige samt förbundsstyrelsen kommer då att behandla 289 motioner och ett flertal rapporter om bland annat lönepolitik, bostadspolitik och arbetsmiljö. En ny förbundsordförande, efter Ove Bengtsberg som går i pension, kommer också att väljas för den kommande fyraårsperioden. Men redan nu står det klart vad temat för kongressen ska vara, nämligen Stark, Stolt & Trygg som symboliserar såväl medlemmarna som organisationen. - Ordet stark symboliserar inte i första hand fysisk styrka som många kanske associerar det till. Det står i stället för ett starkt Byggnads, ett starkt, sammanhållet arbetslag och starka individer, förklarar Byggnads ordförande, Ove Bengtsberg. Ordet stolt står i första hand för den yrkesstolthet som Byggnads medlemmar känner trots att den fått sig en och annan törn den senaste tiden. - Men det kan också vara stoltheten över förbundet, över vad arbetslaget presterar och sist men inte minst, alla de objekt som man - som byggnadsarbetare - faktiskt varit med om att bygga, fortsätter Ove Bengtsberg. Det tredje och sista ordet - trygg - representerar också flera olika saker. Trygg i Byggnads, på jobbet, vid arbetslöshet, ohälsa och ålderdom. Men det kan även symbolisera trygg hemma, i boendet och på fritiden. För eventuella frågor, ring Ove Bengtsberg på 070 - 590 40 37. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/19/20020319BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/19/20020319BIT00460/wkr0002.pdf