Byggindustrin tillåter svart arbetskraft och det är ingen engångsföreteelse

Det är nu återigen bevisat att stora etablerade företag som tillsammans ingår i byggindustrins bransch- och arbetsgivarorganisation Sveriges Byggindustrier konsekvent och av ren och skär girighet använder svart arbetskraft. Det framgår den här gången av en artikel Dagens Arena har publicerat fredagen den 19 oktober 2012.

- Vid en skyddsrond nyligen på ett JM Entreprenadbygge på en skola i Stockholm upptäckte Elektrikerna och Byggnads att där vistades anställda med dubbla ID06 legitimationer, båda falska, med olika namn och personnummer. Och nu avslöjar Dagens Arena att papperslösa medvetet utnyttjas som billig arbetskraft, säger Elektrikernas ordförande Jonas Wallin.

Precis som byggfacken länge har befarat är de fall som upptäckts bara toppen på ett isberg.

- För mig är det företagens moral som inte håller måttet. Nu går det inte att bagatellisera att cyniska byggföretag faktiskt utnyttjar människor. Nu måste det till fungerande regler som alla följer. Samverkan mot ekonomisk brottslighet och svartjobb, där systemet ID06 ingår, bör arbetas in i kollektivavtalen. Det måste kosta för de företag som inte följer spelreglerna, oavsett om det är medvetet eller handlar om slapphet på en arbetsplats där man till exempel att inte har koll på personalliggare och underleverantörer, säger Elektrikernas förhandlingschef Ronny Wenngren.

Nu måste byggindustrin sluta upp med att tillåta svart arbetskraft, följa ingångna kollektivavtal och stå upp för den vita ekonomin, på riktigt och på allvar.

För mer information kontakta:

Jonas Wallin
förbundsordförande