Elektrikerförbundet välkomnar LO-samordning

LO:s representantskap beslutade idag om principer för en LO-samordning för avtalsrörelsen 2017. Elektrikerförbundet välkomnar detta.

En LO-samordning är viktig då det är en förutsättning för att lyfta lågavlönade och felavlönade grupper. Vi blir alltid starkare tillsammans än var och en för sig. Vi har nu tillsammans bestämt att driva avtalskrav i såväl procent som i kronor vilket ger oss betydligt större möjligheter till låglönesatsningar.

Vi har alltid strävat efter att få till en LO-samordning i avtalsrörelsen. När vi nu gemensamt går fram med krav gentemot arbetsgivarna så ökar möjligheten att förbättra villkoren för våra medlemmar med reallöneökningar, jämställdhetssatsningar och minskade skillnader mellan hög- och lågavlönade grupper. Detta är ett första steg mot att nå LO:s långsiktiga mål när det gäller att öka jämställdheten och minska klyftorna. Men mycket återstår att göra.

Elektrikernas förhandlingschef Urban Pettersson säger i en kommentar:

"Att vi har lyckats komma överens om en samordning ser jag som en nystart och som en viktig investering för framtiden."

Vi organiserar Sveriges elektriker. I över 110 år har vi kämpat för högre löner och säker arbetsmiljö. Svenska Elektrikerförbundet har cirka 25 000 medlemmar. Av dem är 400 kvinnor. Elektrikerna är ett fackligt yrkesförbund som organiserar inom områdena elinstallation, privata kraftverk, radio-tv och serviceområdet. Ordförande är Jonas WallinFörhandlingschef är Urban Pettersson Läs mer på: www.sef.se

Urban Pettersson, Förhandlingschef