Elektrikernas förhandlingschef Ronny Wenngren: - Dags att EIO vågar stå på egna ben!

EIO:s förhandlingschef Åsa Kjellberg-Kahn påstår i ett pressmeddelande att Elektriska Installatörsorganisationen är beredda att träffa avtal på samma nivå som byggbranschen. - Men då är det väl bara att räkna ut vad det avtalet faktiskt innehåller och ger. Då framstår de flesta av våra krav som ytterst rimliga. Varför bråkar ni då med oss och bara säger nej, undrar Elektrikernas förhandlingschef Ronny Wenngren,

- För inte tror väl EIO att vi kan möta framtiden med taffliga boendevillkor, problem att kombinera arbete med modernt familjeliv, otrygghet när det gäller återanställningsrätten, låga minimilöner, bristande möjligheter till kompetensutveckling eller oreglerat integritetsskydd. Trygga, kunniga och motiverade elektriker ger ökad effektivitet, produktivitet och lönsamhet. Det borde till och med EIO kunna räkna ut, utan kalkylator, säger Wenngren.

- Istället för att tjata om hur många gånger vi strejkat kanske elföretagen borde fundera över varför vi tvingas göra det. 2004 strejkade vi till exempel för förbättringar av arbetsmiljön och säkerheten på jobbet. Sedan dess har inte en enda elektriker dött på jobbet. Men ni sade nej tills vi strejkade. Vi tvingas bråka för att EIO med en nydresserad papegojas envishet bara säger nej, nej, nej. - Släpp nu rädslan för Svenskt Näringsliv . Energibolagen vågade och Byggindustrin vågade så vad väntar EIO på, undrar Ronny Wenngren.

För mer information kontakta: Ronny Wenngren, förhandlingschef tel: 08-412 82 11

gm

Sven Lindberg kommunikationsansvarig sven.lindberg@sef.se tel: 08-412 82 20 mob: 070-630 97 02