Installationsavtal klart

Treårigt avtal i linje med LO-samordning klart på installationsavtalet

Avtal 2017 Installation

• Avtal klart i linje med LO-samordning.Treårigt avtal med avtalsvärde  6,5 procent.

Avtal 2017 Installation

Avtal klart i linje med LO-samordning.
Treårigt avtal med avtalsvärde  6,5 procent.
Lönehöjning 2,0 % för samtliga år.
Förbättrade pensioner med 0,5 procent i extra pensionsavsättning. 0,3 procent första året. 0,2 procent sista avtalsåret.
Förbättrade arbetstider med arbetstidsförkortning med 2 timmar
Förbättrade reseregler
Förbättrade viloregler vid nattarbete
Förbättrad ackordsfördelning vid koncernföretag
Förbättrade permissionsregler – samboledighet tillförs
Förbättrade förutsättning för fler kvinnor i elbranschen - jämställdhetsprojekt startas
Förbättrad arbetsmiljö. Projekt för arbetsmiljö- och säkerhetskultur startas.
Flertal arbetsgrupper startar kring bland annat: Resor, utländska företag, månadslön, produktivitetsbefrämjande lönesystem, ECY/modern yrkesutbildning, modernisering, avtalstext.

- Jag är nöjd och glad över att vi träffat ett avtal i linje med LO-samordningen. Jag är särskilt nöjd med våra förbättrade pensioner som kan innebära en tusenlapp mer i månaden i pension. Jag är också glad över våra förbättringar i våra arbetstider med bland annat två timmars arbetstidsförkortning och bättre viloregler vid nattarbete, säger förhandlingschefen Urban Pettersson i en kommentar.

Vi organiserar Sveriges elektriker. I över 110 år har vi kämpat för högre löner och säker arbetsmiljö. Svenska Elektrikerförbundet har cirka 25 000 medlemmar. Av dem är 400 kvinnor. Elektrikerna är ett fackligt yrkesförbund som organiserar inom områdena elinstallation, privata kraftverk, radio-tv och serviceområdet. Ordförande är Jonas WallinFörhandlingschef är Urban Pettersson Läs mer på: www.sef.se