Banrekord igen på damernas EM

Banrekordet för damer på Hooks Golfklubb stod sig 24 timmar. Schweiziskan Morgane Metraux slog till med 62 slag, 10 under par, andra dagen av EM. Svenskorna hoppas fortfarande på medalj.

”Det var en sådan där dag när allt bara stämmer, framför allt puttningen. Jag kan nästan inte förklara”, sade schweiziskan direkt efter ronden som innehöll tio par, sju birdies och en eagle.

Dagens slag var andraslaget på elvan, Morganes andra hål då hon startade från hål tio. 160 meter till flagg, hon träffade pinnen och kunde putta ut för en enkel birdie.

Ledare är fortfarande belgiskan Diane Baillieux med -11, två slag före schweiziskan, efter en dag som slutade på 69 slag, tre under par. Den rödhåriga belgiskan var arg som ett bi när hon kom in. Hon avslutade nämligen med en dubbelbogey.

”Aaahhhhh, ge mig något hårt att slå på”, sade 18-åriga belgiskan direkt efter ronden och beskriver sig själv som "temperamentsfull och passionerad" på golfbanan.

Frida Kinhult, Skaftö Golfklubb, var delad trea inför andra dagens rond, men hade det tufft ute på banan under torsdagen och slutade på 74 slag, två över par. Hon är dock fortfarande under par totalt, åtta slag efter ledaren men har bara fyra slag upp till trean, norska Mathilde Fredensborg.

”Det kunde lika gärna blivit femton över. Jag var i nio bunkrar, två vatten och en skog. Min puttning räddade dagens resultat”, sade den 16-åriga bohusländskan.

Hemmaspelaren Martina Edberg hade förhoppningar på dagens rond efter gårdagens 69 slag, tre under par. I dag behövde hon dock fyra slag fler, alltså 73. Hon är totalt ett under par.

”Jag spelade ungefär som i går och missade bara fyra greener, men det finns mer att plocka fram och det ska jag göra under fredagen. Om jag kan ta medalj? Ja, varför inte?” sade Martina Edberg innan hon styrde stegen mot puttinggreenen.

Dagens bästa svenska resultat stod Filippa Möörk, Karlstad Golfklubb och Beatrice Wallin, Hills Golf Club, för. Båda noterade 69 slag, alltså tre under banans par. Beatrice är totalt tre under, och jagar medalj från samma position som Frida Kinhult: fyra slag upp till en bronspeng.

De 144 spelarna fortsätter EM under fredagen. De 60 bäst placerade spelar vidare på lördagen, finaldagen, då medaljerna ska fördelas. Finaldagen livesänds också på denna länk:

För ytterligare information, kontakta:

Thomas Björn, presschef EM Damer: thomas@kraftfull.com eller 070-230 24 84

Världens bästa golf - för alla Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund. SGF består av 465 golfklubbar/anläggningar (april 2016) och 476 837 medlemskap (2015) fördelade på 21 golfdistrikt. SGF:s vision är "Världens bästa golf – för alla" och förbundet verkar för att främja golf som motions- och tävlingsidrott samt sprida kunskap om golfens samhällsnytta när det gäller miljöarbete, turism, samhällsekonomi och friskvård. Efter 112 års frånvaro är golfen tillbaka i de olympiska spelen 2016. Svenska Golfförbundet startade 2011 en stor OS-satsning med ny organisation och ett riktat program till proffsspelare, med svenska medaljer som målsättning. Mer information på www.golf.se