Beatrice Wallin segrade i Annika Sörenstams tävling

17-åringen från Hills Golf & Sports Club i Göteborg lyckades jaga ikapp och förbi ledaren – och vann den femte upplagan av ANNIKA Invitational Europe.

Solen var tillbaka på Bokskogens Golfklubb när ANNIKA Invitational Europe skulle avgöras. Beatrice Wallin från Hills Golfklubb var två slag efter ledaren, blott 14-åriga Benedetta Moresco från Italien, inför finaldagen. De fick sällskap i ledarbollen av danskan Lyng Thomsen.

Svenska Wallin rivstartade med två raka birdies, medan italienskan gick åt andra hållet. Beatrice Wallin gjorde ytterligare tre birdies första nio hålen och vände på fem under par! Italienskan vände på ett över par och var därmed i praktiken slagen.

– Puttningen stämde väldigt bra. Det kändes som att jag satte allt. Det var lätt på greenerna i dag. Längsta putten som gick i var sju meter, på femte hålet, sade Beatrice Wallin.

17-åringen från Olofstorp, strax öster om Göteborg, höll nerverna under kontroll och hålade ut på 18:e för 67 slag, totalt 210 slag och sex under par.

– Jag är väldigt glad att jag vann, men framför allt hur jag vann. Jag var nervös före rundan, men mina kompisar som gick ut före mig peppade mig. Det gjorde mig lugn och fokuserad. Det är skönt att ha kompisar som inte bara tänker på sig själva och sin egen golf, utan även på andras, sade Beatrice Wallin som närmast åker till brittiska öarna för att spela British Girls.

Det här var fjärde framträdandet för Beatrice Wallin i ANNIKA Invitational Europe – och hennes första seger. Lägg därtill att hon varit med och tagit silver med svenska laget i EM Girls och SM-guld med Hills Golfklubb i Lag-SM tidigare i sommar.

Som tack för segern i ANNIKA Invitational Europe får Beatrice Wallin packa väskan och åka till Florida i februari för att delta i ANNIKA Invitational USA. Hon får sällskap av fransyskan Charlotte Lafourcade och spanjorskan Paula Neira Garcia som slutade på delad andra plats.

Värt att notera är också att danskan Cecilie Finne-Ibsen slog banrekord för damer på Bokskogens Golfklubb på finaldagen med 65 slag, sju under banans par.

Högupplösta bilder från ANNIKA Invitational Europe 2016 på Bokskogens GK finns här. Ange fotograf: Göran Söderqvist.

Fullständig resultatlista, se här.

För mer information, se pressmeddelande från inspelsdagen, dag ett och dag två, eller kontakta presschef Thomas Björn på e-post thomas@kraftfull.com eller mobil 070-230 24 84. För dagliga uppdateringar, spelarintervjuer och bilder, se den officiella Facebook-sidan för ANNIKA Invitational Europe.

Världens bästa golf - för alla Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund. SGF består av 465 golfklubbar/anläggningar (april 2016) och 476 837 medlemskap (2015) fördelade på 21 golfdistrikt. SGF:s vision är "Världens bästa golf – för alla" och förbundet verkar för att främja golf som motions- och tävlingsidrott samt sprida kunskap om golfens samhällsnytta när det gäller miljöarbete, turism, samhällsekonomi och friskvård. Efter 112 års frånvaro är golfen tillbaka i de olympiska spelen 2016. Svenska Golfförbundet startade 2011 en stor OS-satsning med ny organisation och ett riktat program till proffsspelare, med svenska medaljer som målsättning. Mer information på www.golf.se

Citat

Beatrice Wallin, segrare i ANNIKA Invitational Europe 2016