Bragdguldet till Henrik Stenson

Henrik Stenson tilldelades på tisdagen Svenska Dagbladets bragdguld, ett av Sveriges finaste idrottspriser. Hans succéår gav en majorseger i The Open Championship och ett historiskt OS-silver.

Bragdjuryns motivering:

"För barriärbrytande bragd vunnen med iskyla och teknisk briljans efter historisk duell. Svenska Dagbladets bragdguld 2016 går till Henrik Stenson."

– Jag är mycket stolt och glad över att ha tilldelats Svenska Dagbladets bragdguld. 2016 är min hittills bästa säsong i karriären och segern i British Open är en pojkdröm som gick i uppfyllelse. Att vinna på en rekordlåg score mot en av tidernas bästa golfspelare, Phil Michelson, gör det hela än mer speciellt, säger Henrik Stenson i en kommentar.

Det är andra gången en golfare får Svenska Dagbladets bragdguld. Annika Sörenstam belönades 1995 och hon var snabb med att gratulera Henrik Stenson.

– Jag är otroligt glad för Henriks skull och det är så kul att Sverige uppskattar det han gjort. Hans seger i British Open var historisk på många sätt, inte bara i Sverige utan i hela världen. Men det är inte bara majorsegern, han har spelat på hög nivå hela säsongen.

Henrik Stenson tog den första svenska majorsegern på herrsidan, när han i en duell mot Phil Mickelson vann The Open Championship. Sättet han tog sin seger på gav eko både i och utanför golfvärlden. 20 under par totalt är bättre än Tiger Woods rekord från The Open år 2000 och är tangerat lägsta segerresultat i någon major. Dessutom är 63 slag sista dagen en tangering av det lägsta enskilda rondresultatet i en major.

Golf var tillbaka i olympiska sammanhang i Rio i år. Det blev silvermedalj till Henrik Stenson och idrottshistoria igen genom den första svenska OS-medaljen i golf. Stenson var också en av Europas bästa spelare i Ryder Cup där han besegrade fjolårets världsetta Jordan Spieth två gånger. Succéåret 2016 omfattar också en seger i Europatourtävlingen BMW International Open, totalseger av Europatourens Race to Dubai och en fjärde plats på världsrankingen.

– Ett stort grattis till Henrik Stenson som mycket välförtjänt tilldelas Bragdguldet efter en fantastisk säsong med British Open och OS-silver som toppnoteringar. Utmärkelsen krönte ett starkt år för svensk golfsport med många internationella segrar, rekord i spelade golfronder och en medlemsökning för tredje året i rad, säger Svenska Golfförbundets ordförande Christer Bergfors.

Gunnar Håkansson, generalsekreterare SGF
gunnar.hakansson@golf.se 08-622 15 25

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 460 klubbar och 486 631 medlemskap fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Efter 112 år gjorde golf comeback som olympisk sport i Rio 2016 där det blev silvermedalj för Henrik Stenson. Läs mer på golf.se.

Citat

Annika Sörenstam, fd golfproffs