Finaldags i världens största ungdomstävling i golf

Finaldags i världens största ungdomstävling i golf

Nu är det dags för final i Skandia Cup - världens största ungdomstävling i golf!

Över 10000 ungdomar har tävlat i klubbkval och regionkval - varav 144 har kvalificerat sig för finalen i tävlingen där morgondagens Annika Sörenstam och Henrik Stenson förväntas finnas.

Skandia Cup, vars final avgörs på Gripsholms GK i Sörmland 12-13 augusti, är uppdelad på fyra olika klasser för flickor respektive pojkar: 13 år, 14 år, 15 år och 16 år.

Närmare 25000 ungdomar deltar i de 852 tävlingar som arrangeras inom ramen för Skandia Junior Golf 2008. Förutom Skandia Cup ingår också Skandia JSM, Skandia Tour och Skandia Scramble för tjejer respektive killar. Skandia Cup är den deltagarmässigt största tävlingen med cirka 10000 deltagare från 317 golfklubbar.

Med Skandia Junior Golf vill Skandia ta fasta på golfens värderingar och utveckla ungdomar till ett aktivt idrottsliv med glädje, gemenskap och uppmuntran som ledstjärnor.

- Vi vill hjälpa Svenska Golfförbundet och Sveriges golfklubbar att få fler unga att börja spela golf - och hamna på "fairway" istället för i "ruffen". Skandia Junior Golf är lika mycket ett socialt projekt, som sker i samverkan med Idéer för livet, som ett affärsmässigt, säger Niklas Birgetz, sponsor- och eventchef på Skandia.

John Lindberg, ansvarig för Skandia Junior Golf på Svenska Golfförbundet, säger:

- Det är så roligt att se ungdomar brinna för idrott, och speciellt golfen. Jag är övertygad om att spelaren, golfen och samhället har nytta av Skandia Junior Golf och dess värderingar i framtiden. Om någon spelare blir världsstjärna är det bara en bonus.