Golfen belönas för sitt miljöarbete

Svenska Golfförbundets miljöexpert Maria Strandberg har tilldelats en internationell utmärkelse för sin forskning och utveckling med fokus på miljö och hållbar utveckling inom golfsektorn. Det är första gången priset delas ut och det överlämnas vid en ceremoni i London i slutet av maj.

Maria Strandberg har under många år arbetat med flera miljöprojekt inom både Svenska Golfförbundet och den nordiska forskningsstiftelsen STERF, Scandinavian Turfgrass and Environment Research Foundation, där hon är direktör.

Nu har hennes insatser uppmärksammats av The Golf Environment Organization, en internationell icke vinstdrivande organisation som arbetar för att golfen ska utveckla och fullt ut ta tillvara sin potential samt vara ledande när det gäller hållbar utveckling och socialt ansvar. Strandberg blir den första att ta emot utmärkelsen, som överlämnas på Wentworth sydväst om London, i samband med BMW PGA Championship, en av de största tävlingarna på golfens Europatour.

Maria Strandberg har under mer än tio år lett STERF:s utveckling och arbete. STERF är de nordiska golfförbundens gemensamma forskningsstiftelse. Hon har genom stiftelsen koordinerat och utvecklat nordisk forskning inom anläggning och skötsel av golfanläggningar.

Maria Strandberg har nyligen, genom STERF, genomfört studien "Multifunktionella golfanläggningar - en outnyttjad resurs". Studien har genomförts tillsammans med Nordiska ministerrådet. Studien har redan fått stor internationell uppmärksamhet och ett positivt mottagande av nordiska myndigheter och politiker.

Ett multifunktionellt synsätt är lönsamt för golfanläggningen och nyttigt för samhället. Den multifunktionella anläggningen ser sin verksamhet från den breda allmänhetens perspektiv. Förutom att erbjuda en högkvalitativ arena för golf, bidrar den med olika tjänster som är nyttiga för samhället, till exempel att utveckla biologisk mångfald, bevara natur- och kulturmiljöer och vara öppen för det rörliga friluftslivet.

- Det känns mycket uppmuntrande och inspirerande att STERF uppmärksammas på det här sättet. Det visar att resultatet av nordisk golfs investering i forskning och utveckling har hög internationell standard och att vår kunskap och erfarenhet inte bara är nödvändig för golfen i Norden utan också efterfrågas internationellt, säger Maria Strandberg.

Bruno Hedlund, ordförande i STERF, säger:

- Det är fantastiskt att en liten organisation som STERF får den här utmärkelsen. Vilket visar att man även med mycket begränsade resurser kan nå en internationell position. STERF:s arbetssätt med kompetens, samarbete och gemensam finansiering är en modell som borde användas av fler inom golfen.