Golfens julklapp till Sveriges olympier

409 565 kronor. Det är Olympiagolfens och svenska golfares julklapp till Sveriges olympier. På onsdagen fick Sveriges Olympiska Kommittés ordförande Stefan Lindeberg checken av världens just nu bäste golfare, Henrik Stenson.

I Rio de Janeiro 2016 blir golf återigen olympisk idrott. Målsättningen är klar – blågula medaljer. Men den olympiska tanken och vägen till Rio ska inte bara vara en angelägenhet för elitgolfare. Därför har Svenska Golfförbundet startat Olympiagolfen i samarbete med Sveriges Olympiska Kommitté.

– Målet är att Olympiagolfen ska växa fram till 2016 och bli Sveriges största breddtävling i golf. Den ska generera mer golf, vilket betyder fler spelare och fler spelade ronder på golfklubbar och anläggningar. 2013 deltog 5 700 spelare som spelade nästan 80 000 ronder, säger John Lindberg, projektledare för Olympiagolfen.

Olympiagolfen är enkel i sin form. Det är möjligt att spela när man vill, med vem man vill, var man vill och hur ofta man vill. Allt under förutsättning att det sker på en SGF-ansluten klubb/anläggning. När man anmäler sig till Olympiagolfen stöttar man Sveriges OS-satsning och bidrar till hemmaklubbens verksamhet.

– Det är ett unikt samarbetsprojekt som vi är mycket glada att vara en del av. Det är bra för golfen som sport att vara med i de olympiska sammanhangen och det är kul för golfarna att få känna den tillhörigheten. Olympiagolfen är jättebra för att golfare ska känna att man bidrar till att hjälpa fram både sina bästa golfare men också andra olympier, sade Stefan Lindeberg.

För Henrik Stenson och andra svenska världsspelare i golf är OS ett självklart mål, något Henrik själv betonar.

– Jag har aldrig ens varit på ett OS som åskådare. Klart att det vore kul att få vara med och en ära att få representera Sverige.

Läs mer om Olympiagolfen på www.olympiagolfen.se

Kontaktperson: John Lindberg, Svenska Golfförbundet, 08-622 15 63,john.lindberg@golf.se

Fotograf: Göran Söderqvist