Hills och Vasatorp svenska mästare i golf

Titelförsvarande damlaget Hills från Göteborg höll huvudkonkurrenten Ringenäs bakom sig och avgick med segern i Lag-SM Damer 2017. Helsingborgsklubben Vasatorp tog sitt sjunde SM-guld i lag för herrar efter en finaldag där det svängde i toppen flera gånger.

Vasatorps Golfklubb från Helsingborg och göteborgsklubben Hills Golfklubb kan titulera sig svenska mästare i lag för herrar respektive damer. Båda gick ut i delad ledning inför dagens avslutande singlar i Lag-SM presenterat av Kontorab på Barsebäck GCC utanför Malmö.

Jämt och svängigt under herrarnas finaldag

Det svängde ordentligt i herrarnas toppskikt under lördagen. Hills var i sex slags ledning ett tag, men ett besök i skogen på 16:e hålet blev kostsamt. AIK Golfklubb jagade bakifrån och var nära att komma ikapp segraren Vasatorp, men slutade ett slag efter, 24 under par mot skåningarnas 25 under par.

Vasatorps kapten, Anders Larsson, tackar både turen och skickligheten för klubbens sjunde SM-guld i lag genom tiderna:

– Vi hade lite stolpe in i dag. Vi började dåligt men spelade upp oss och lyckades vända på det. Det gäller att hålla ihop spelet och inte sprida bollarna i vinden och det lyckades vi med. I dag visade alla våra spelare att de har golfen som yrke, och att de kan hålla huvudet kallt när det drar ihop sig.

Anders Larsson var med och förde upp Vasatorp som spelare i högsta divisionen 1987, alltså för 30 år sedan, för att åka ut redan första året. Lite av en sen revansch med andra ord, denna gång med spelare som erfarne europatourspelaren Steven Jeppesen, nyblivna proffset Robin Petersson samt Daniel Jennevret som satte en lång birdieputt på artonde hålet för att säkra segern.

Delad trea slutade Upsala GK och Hills GK, på 19 under par. Göteborgarna upprepar alltså fjolårets bronsmedalj. En medalj är alltid en medalj, men tolkar vi förhandssnacket och förhoppningarna rätt hade den gärna fått vara av ädlare valör.

Hela resultatlistan Lag-SM herrar

Hills damer ryckte tidigt till sig ledningen

Det blev guld för Göteborgsklubben på damsidan istället. Hills titelförsvarande damer, med bland andra de framgångsrika flicklandslagsspelarna Beatrice Wallin och Amanda Linnér samt tourspelaren Linda Wessberg, höll för trycket och ryckte tidigt till sig en ledning mot huvudkonkurrenten Ringenäs Golfklubb. En ledning som de aldrig släppte. Göteborgskorna slutade på tolv över par, sex slag före Ringenäs, som slutade 18 över par. Trea blev hemmaklubben Barsebäck GCC, 32 över par.

Daniel Grestam, kapten för Hills damer, torkade svetten ur pannan och lyfte upp dottern Signe, drygt 1,5 år, i famnen efter att ha firat med spelarna vid artonde green efter sista putten som slogs i av Amanda Linnér.

– När vi ledde med sex slag på 16:e hålet förstod jag att det var klart. Det var lite skönare än förra året, då det avgjordes på sista putten - och då visste vi inte ens att vi hade vunnit.

Varför vinner Hills damer för andra året i rad?

– Därför att vi är världens grymmaste gäng, och för att tjejerna respekterar både varandras likheter och olikheter. Alla ställer verkligen upp för varandra. Vi är ett lag helt enkelt!

Hela resultatlistan Lag-SM damer

Elva klubbar spelade sig till en plats i högsta divisionen 2018

Samtidigt med Lag-SM har det spelats SM Klubblag Division 1 och 2, och vi har elva lag som får se fram emot spel i högsta divisionen. På damsidan är det S:t Arild GK, Delsjö GK, AIK Golf och Täby GK som spelade sig till en Lag-SM plats 2018. På herrsidan får Landskrona GK, Öijared GK, Kårsta GK, Haninge GK, och Gävle GK se fram emot Lag-SM på Barsebäck GCC om ett år.

Följande fem klubbar på herrsidan får lämna Lag-SM för spel i Division 1 2018:
Bro-Bålsta GK, Kalmar GK, Högbo GK, Umeå GK och Örebro City G&CC.

I Lag-SM damer flyttas följande fyra klubbar ned till Division 1 nästa år:
Ullna GC, Stockholms GK, Göteborg G K och Rya GK.

Fullständig resultatlista för SM Klubblag division 1 och 2

Högupplösta bilder och filmer från Lag-SM, inklusive segerintervjuer med Vasatorp och Hills GK, för fri användning finns att ladda ned här. Ange foto: Svenska Golfförbundet.

För mer information kontakta:

Thomas Björn
Presschef Lag-SM 2017
19–22 juli på Barsebäck GCC

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 461 klubbar och 486 631 medlemskap fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Efter 112 år gjorde golf comeback som olympisk sport i Rio 2016 där det blev silvermedalj för Henrik Stenson. Läs mer på golf.se.