Min Golf får nya funktioner och egen bokningsapp

Nu finns två spännande IT-nyheter för Sveriges närmare 500 000 golfspelare. En mobilapp för att enkelt boka tid på alla Sveriges golfklubbar samt en betaversion av nya Min Golf – med modernt utseende, mobilanpassning och nya funktioner.

Min Golf Bokning är Svenska Golfförbundets officiella bokningsapp. Den finns att ladda ned från App Store och Google Play och ger enkelt tillgång till alla bokningsbara tider på Sveriges 457 golfklubbar. Genom det avancerade sökfiltret kan spelare hitta banor och lediga tider baserat på värden som pris, antal personer, område och tid – anpassat efter spelarens önskemål. Användaren kan också lägga till sina golfkompisar och banor de ofta spelar på. Appen har utvecklats av IT-företaget Golfer Sweden AB.

– Varje år görs cirka sju miljoner bokningar av sällskapsronder på svenska golfbanor. Med Min Golf Bokning gör vi det nu möjligt att enkelt boka med bara två klick i mobilen. Genom samarbetet med Golfer Sweden erbjuder vi nu också de golfklubbar som önskar att justera greenfeepriset baserat på efterfrågan, så kallad dynamisk prissättning, vilket kommer att gynna både golfare och klubbar, säger Eva Bergström, chef för Golfens IT-system på Svenska Golfförbundet.

Nyhet från juli: koppling till Golf Gamebook

Utöver att boka golftider kommer appen under juli 2018 att uppdateras med en smidig koppling mellan Min Golf Bokning och Golf Gamebook, en av Sveriges mest använda appar för digitala scorekort med över 100 000 användare i Sverige. Golfare med båda apparna installerade kommer då kunna koppla sin bokade starttid direkt till Golf Gamebook via ett knapptryck. Då synkas ronden direkt från Min Golf Bokning och det är bara att börja registrera resultat i Golf Gamebook-appen när du är på plats.

– Den digitala utvecklingen inom golf gör det möjligt att skapa ett ekosystem som i slutänden kan spela en viktig roll för att inte bara öka spelet utan göra det roligare för alla. Samarbetet med SGF är ett första steg mot en mer enhetlig och komplett användarupplevelse för golfare på den svenska marknaden, säger Mikko Manerus, VD och medgrundare av Golf GameBook.

Modern och förenklad upplevelse i nya Min Golf

Idag släpps också bokningen i betaversionen av nya Min Golf, den digitala plattform där alla golfspelare kan hantera sitt golfande. Det första golfarna kommer att märka är den nya, förenklade och moderna designen som har samma utseende och funktionalitet i både mobil, surfplatta och dator. Vid lansering är det bokningsfunktionen som är först ut, där golfspelaren bland annat kommer att få välja sina medspelare tidigare i processen och kan lägga till favoritklubbar och golfvänner direkt i bokningen. Fler nyheter och funktioner kommer att rullas ut allteftersom de blir klara under året, som att söka tider via karta och leta efter lediga tider samtidigt på flera banor.

– Vi är mycket nöjda med utvecklingen av nya Min Golf, som är ett resultat av förstudier, djupintervjuer och feedback från klubbar och golfspelare. Syftet med betaversionen är att ge golfspelare möjlighet att känna på ombyggnationen längs med vägen, och ge oss feedback som hjälper oss utveckla golfarens administrativa verktyg, säger Eva Bergström.

Utvecklingen har gjorts av den danska mjukvaruleverantören Golfbox A/S, som även står bakom nuvarande Min Golf. Betaversionen kommer att löpa under hela 2018, parallellt med att SGF fortsätter utvecklings- och förbättringsarbetet för att addera funktioner som hjälper golfspelaren ytterligare. Till nästa säsong beräknas nuvarande Min Golf stängas ned och övergå helt i nya Min Golf, som då erbjuder hela paletten av administrativa funktioner för golfspelare, som att boka sällskaps- och tävlingsronder, registrera handicap, föra statistik, betala årsavgifter och annat.

Till betaversionen av Min Golf (samma inloggning som till nuvarande Min Golf)

Del i golfens digitaliseringsstrategi

De här nyheterna är en del i SGF:s strategi att ta hänsyn till digitaliseringens möjligheter och utveckla relevanta digitala tjänster. Ett annat exempel är att regelboken sedan 2017 finns tillgänglig som mobilapp och kan laddas ned kostnadsfritt i Android och iPhone (sök på Regler för golfspel i App Store eller Google Play).

Bilder och kontakt

Skärmdumpar från appen Min Golf Bokning samt betaversionen av nya Min Golf finns att ladda ner här.

För mer information om Min Golf och Min Golf Bokning, kontakta:
Eva Bergström, chef för Golfens IT-system på SGF
eva.bergstrom@golf.se, 08-622 15 09

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 457 klubbar och 491 768 medlemskap fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Efter 112 år gjorde golf comeback som olympisk sport i Rio 2016 där det blev silvermedalj för Henrik Stenson. Läs mer på golf.se.