Ny golffest i Foppaland

För andra året i rad har det blivit dags för Pensum Invitational by Peter Forsberg, den mest spektakulära tävlingen på SAS Masters Tour. Från torsdag till lördag blir det golf- och kändisfest på Veckefjärdens GC i Örnsköldsvik.

54 SAS Masters Tour-spelare och ett stort gäng celebriteter från idrotts- och artistvärlden skapade i fjol en intensiv feststämning på och runt banan under tre dagar. Huvudperson är förstås Peter Forsberg själv, som sällan eller aldrig lånar ut sitt namn i några sammanhang men som när det gäller den här tävlingen med glädje gör ett undantag.

- Det här tillfället är speciellt. Golftävlingen betyder så mycket för klubben och hela Örnsköldsvik, så om jag med mitt namn kan bidra till ett ökat intresse ställer jag gärna upp, sa Peter inför fjolårets premiärtävling.

Upplägget är detsamma i år; pro-am torsdag och fredag innan proffsen ensamma får göra upp om prispotten (300000 kronor) på lördag. Pro-am-tävlingen spelas med 27 + 27 lag (start förmiddag och eftermiddag), som alla innehåller en pro, en VIP-gäst och två sponsorrepresentanter.

- Att de kändisar som var här i fjol kommer tillbaka även i år visar att vi är rätt ute. Därför har vi valt att inte ändra konceptet. I år har dessutom banan blivit ett snäpp bättre jämfört med i fjol, säger Kent Forsberg, som tillsammans med sonen Peter står bakom evenemanget.

- Men det allra roligaste är att tävlingen blivit så populär även bland SAS Masters Tour-spelarna. I år var det 120 som hade anmält sig, men det är bara 54 som får vara med.

En nyhet för året är att juniorer från alla Norrlands-distrikt fått vara med och försöka kvala in till Foppa-festen. De två bästa från detta kval får vara med på Veckefjärden under de tre tävlingsdagarna.

Startfältet är alltså begränsat till 54 spelare och innehåller många starka namn. Bland deltagarna finns en europatourspelare, Henrik Nyström från Ullna, och dessutom fyra spelare som till vardags tävlar på Challenge Tour - Johan Axgren, Öijared, Johan Bjerhag, Vetlanda, Rikard Karlberg, Ale, och Björn Pettersson, Sala.

Pressansvarig för tävlingen:
Gunnar Säfsten
gunnar.safsten@intressera.se

Allmänna frågor om SAS Masters Tour hänvisas till:
Louise Permelin
VD Svenska Golftourerna