Pojklandslaget föll i kvartsfinal

Italien som vann slagspelskvalet blev för svåra för det svenska pojklandslaget i dagens kvartsfinal av EM-lag på Murcar Links i Skottland.

Efter förmiddagens två foursomematcher var ställningen lika, 1-1. Adam Blommé i par med Marcus Kinhult tog den svenska segern med siffrorna 2/1 medan paret Tobias Edén och Fredrik Niléhn fick se sig besegrade med samma siffror.

Vid eftermiddagens fem avgörande singlar visade sig Italien bättre. Österlens Hampus Nilsson var den ende svenske spelaren som fick med sig en seger. Hampus vann klart med 4/3 mot Teodor Soldati. När de fyra övriga svenska singelspelarna inte lyckades stod Italien som segrare och fick revansch för förra årets finalförlust mot just Sverige.

-Italien var bättre än oss idag, nu skall vi se till att bli femma säger Jonnie Eriksson coach för svenska pojklandslaget efter dagens kvartsfinal.

För mer information kontakta Jonnie Eriksson 070-858 4049

Foursome
Pastore/Migliozzi  –  Blommé/Kinhult 2/1 Swe
Zucchetti/Scalise – Edén/Niléhn 2/1 Ita

Singlar
Soldati – Nilsson 4/3 Swe
Paratore – Olsson 2/1 Ita
Lipparelli – Kinhult  2/1 Ita
Migliozzi – Blommé  3/1 Ita
Zucchetti – Edén  4/3 Ita

Om oss

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 21 distrikt, 457 klubbar och 491 768 medlemskap. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Efter 112 år gjorde golf comeback som olympisk sport i Rio 2016 där det blev silvermedalj för Henrik Stenson. Läs mer på www.golf.se.