Regn stoppade lag-EM

Det var blandade känslor när spelet blåstes av för andra gången under vad som skulle bli den avgörande dagen för vidare spel om medaljerna i Lag-EM för flickor. Sverige slutar därmed fyra och möter Finland i kvartsfinalen.

När åskovädret rullade in över Linköpings Golfklubb vid niotiden på onsdagen, blåstes spelet av och försenades med tre timmar och 15 minuter. Det var precis vad som skulle räcka för att hela spelfältet skulle hinna spela klart innan skymningen.

- Åskan blåste över men regnet fortsatte falla. Vi beslutade att återuppta spelet ur ett idrottsligt perspektiv, för att försöka få ett resultat dag två, säger Svenska Golfförbundets tävlingsledare Thorsten Hellmark.

Regnet ville dock inte ge med sig, 35 millimeter föll under sex timmar och greenerna vattenfylldes snabbt. Vid tvåtiden på eftermiddagen valde ledningen att blåsa av tävlingen. Spelarna förstod direkt att de inte skulle hinna spela klart och flera nationer gladdes över gårdagens resultat som innebar slutspel och chans till guldet. Andra nationer, som formstarka Tyskland, deppade desto mer.

- Underlaget för beslutet diskuterades med generalsekreteraren för European Golf Association (EGA) Richard Heath och Birgitta Ljung, ordförande i EGA:s tävlingskommitté. Vi var överens och jag fattade beslutet att avbryta spelet på grund av att 15:e green var ospelbar och andra greener fått så mycket vatten att de också började bli ospelbara, säger Thorsten Hellmark.

Andra dagen annulleras därför och matchspelet baseras på första dagens resultat. Sverige slutar fyra men bland de svenska spelarna fanns en stark vilja att genomföra ronden.

- Vi ville spela för vi vet att vi är bra i regn. Det är en skön inställning hos tjejerna som verkligen ville visa bra resultat i dag, säger coachen Lisa Westman.

De svenska tjejerna får nu ladda om för landskamp mot Finland under torsdagens två foursomematcher och fem singlar. Ett Finland som gick vidare efter bra resultat första dagen och en fin femteplats för laget.

- Vi vet inte mycket om de finländska tjejerna. De har några bra spelare vet jag men vi har inte mötts någon gång, säger Linnea Ström, Göteborgs G K.

Laguppställningen mot Finland
Foursome 1