RF:s Elitidrottsstipendium till golfare

Frida Gustafsson-Spång, Borås Golfklubb och Hannes Rönneblad, Kungsbacka Golfklubb tilldelas RF:s och Svenska Spels Elitidrottstipendium 2014-2015. Stipendiet är ett stöd på 40 000 kronor vardera och tilldelas aktiva som kombinerar studier med elitidrott.

– Det känns självklart otroligt bra att få stipendiet och att få ett så stort stöd från RF och Svenska Spel. Jag studerar på Texas Tech University i Lubbock i nordvästra Texas och tänker använda stipendiet till att flyga över min tränare Marcus Håkansson till mitt college under en dryg vecka, för att kunna träna bra, få bra hjälp och visa honom min vardagsmiljö på skolan säger Hannes Rönneblad.

– Att få stipendiet var en väldigt rolig nyhet och det kommer att komma till bra användning.
Min plan är att använda det till utrustning, boende vid tävlingar och att även hyra in resurspersoner till mitt nätverk. För tillfället studerar jag på East Carolina University i North Carolina. Jag tycker att det är grymt att kunna kombinera både studier och idrott, det är mycket att göra hela tiden men det är en fantastisk möjlighet säger Frida Gustafsson-Spång.

I år var det 296 idrottare från 56 olika specialidrottsförbund som sökte Elitidrottsstipendiet. Av dessa har 59 stipendiater från 36 specialförbund blivit utvalda och av dessa är tre av fyra stipendiater individuella idrottare medan den sista fjärdedelen är lagidrottare.

Alla stipendiater får möjlighet att gå på idrottsgalan i januari då också stipendiet delas ut. Stipendiaterna får också möjlighet att närvara vid ett läger. Under det har de tillgång till resursstöd och kompetens inom idrottspsykologi, idrottsmedicin, idrottsnutrition och idrottsfysiologi.

För mer information kontakta Göran Söderqvist 070-777 7613.

Bilder får användas fritt och gratis ange fotograf Göran Söderqvist.