Skandia och Svenska Golfförbundet förlänger avtalet

Ett av de längsta sponsoravtalen någonsin inom idrottsvärlden förlängs. Skandia fortsätter att stödja golfsporten i Sverige. Idag skrevs ett nytt avtal mellan bank- och försäkringskoncernen och Svenska Golfförbundet.

– Vi är stolta över vårt långa samarbete med SGF som nu går in på sitt tjugonde år. Vi har varit med och byggt svensk juniorgolf och är såklart väldigt glada över de golfframgångar som några av våra gamla Skandia Junior golfspelare har på tourerna med Stenson i spetsen, säger Malin Pellborn, chef för varumärke & marknad på Skandia.

Skandia är huvudsponsor för Svenska Golfförbundets juniorverksamhet och har stöttat svensk golf sedan 1997. Många av dagens golfstjärnor har gått igenom de olika stegen i ungdomsgolfen, bland andra Henrik Stenson, Annika Sörenstam och nya stjärnskotten Madelene Sagström och Julia Engström.

Skandia Cup är en av världens största ungdomstävlingar med runt 6 000 deltagare i åldern 13–16 år, Skandia Tour spelas på olika nivåer för 13–21-åringar, Skandia JSM klubblag avgörs i Sverige med final utomlands och Skandia Utvecklingsarena Golf arrangerar bland annat lägerverksamhet.

– Det är såklart väldigt roligt att vi kan fortsätta en av de längsta partnerrelationerna som finns inom svensk idrott. Samarbetet har hela tiden utvecklats och handlar numera i stort om ”idrott hela livet”, ett perspektiv som Skandia och SGF har stor samsyn om, säger Gunnar Håkansson, generalsekreterare på Svenska Golfförbundet.

– Golf är en idrott som många väljer att aktivt utöva långt upp i åldrarna och eftersom motion är en väldigt viktig del för hälsan så gillar vi en idrott som man kan utöva och börja med nästan när som helst i livet. Dessutom är golf en sport som kan utövas över generationsgränserna, säger Malin Pellborn.

Gunnar Håkansson, generalsekreterare Svenska Golfförbundet
gunnar.hakansson@golf.se eller 08-622 15 25

Mer om Skandia och SGF:s juniortävlingar

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 460 klubbar och 486 631 medlemskap fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Efter 112 år gjorde golf comeback som olympisk sport i Rio 2016 där det blev silvermedalj för Henrik Stenson. Läs mer på golf.se.