Stenson tog historiskt OS-silver

Henrik Stenson fortsätter att skriva historia. På söndagen blev han olympisk silvermedaljör i Rio och har därmed inom mindre än en månad skrivit två nya kapitel i svensk golfsports historiebok. Först i The Open på Royal Troon med Sveriges första seger i en herrmajor och nu som den förste svenske OS-medaljören i golf. (Foto: Christer Höglund)

– Det är fantastiskt att ett litet land som Sverige har två herrspelare med i slutstriden i Rio och att Henrik Stenson tar ett silver för Sverige! Jag är glad för Stenson och hans team som har jobbat hårt under lång tid. Det här har varit ett fantastiskt år för dem. David Lingmerth gjorde med sin 11:e plats också en mycket bra insats i ett starkt startfält och var länge med och slogs om medaljerna, säger Katarina Vangdal, golfens förbundskapten.

– Genom OS har golfen fått ett brett genomslag. Vi kommer ta med oss energin och framgången till vår landslagsverksamhet, så att vi även i framtiden har svenska spelare med kapacitet att ta medalj i OS och vinna majors och tävlingar på högsta nivå. Vi tog ju guld i ungdoms-OS 2014, så talangerna finns, säger Katarina Vangdal.

Henrik Stenson har hela tiden betonat att OS är ett av hans stora mål i karriären, ett mål han tränat och laddat länge för. Han var nära guldet men fick ge sig på allra sista hålet mot Englands Justin Rose.

Stensons silver betydde Sveriges sjätte medalj så här långt i detta OS, där golf gör comeback som olympisk idrott efter 112 år. Med majorsegern i The Open följt av ett OS-silver kommer han förstås att vara ett hett namn för Svenska Dagbladets bragdmedalj i december och Årets manlige idrottare och Jerringpriset på nytt på Idrottsgalan i januari.

– Golfens återkomst i OS och stora idrottsprestationer av profiler som Henrik Stenson gör att vår idrott syns oftare och i fler sammanhang. Vi som arbetar med golf, oavsett roll eller organisation, måste nu ta vara på det växande intresse som skapas för vår sport, säger Svenska Golfförbundets ordförande Christer Bergfors.

Utöver den ökade synligheten i och med OS hänvisar Bergfors till att drygt 41 000 personer hittat till eller tillbaka till golfen bara i vår och sommar. Veckan efter segern i The Open sattes dessutom årsbästa för antalet bokade golfronder. Med Stensons silver kan vi förvänta oss ytterligare en intressevåg i Golfsverige.

Intresset och uppmärksamheten kring svensk tävlingsgolf tar inte slut här. Sverige har två chanser kvar till ytterligare OS-medaljer i golf. På onsdag börjar damernas tävling där Anna Nordqvist och Pernilla Lindberg finns med. Efter OS följer säsongens sista major för damernas, Evian Masters. För Henrik Stensons del väntar en intensiv höst med slutspelet i amerikanska PGA-touren, Ryder Cup med Europa mot USA, och Europatourens final i Dubai.

Mer information och nyheter om OS-golfen på golf.se/os

Susanne Persson
susanne.persson@golf.se

Världens bästa golf - för alla Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund. SGF består av 465 golfklubbar/anläggningar (april 2016) och 476 837 medlemskap (2015) fördelade på 21 golfdistrikt. SGF:s vision är "Världens bästa golf – för alla" och förbundet verkar för att främja golf som motions- och tävlingsidrott samt sprida kunskap om golfens samhällsnytta när det gäller miljöarbete, turism, samhällsekonomi och friskvård. Efter 112 års frånvaro är golfen tillbaka i de olympiska spelen 2016. Svenska Golfförbundet startade 2011 en stor OS-satsning med ny organisation och ett riktat program till proffsspelare, med svenska medaljer som målsättning. Mer information på www.golf.se