Stort intresse för Lag-VM Handigolf i Malmö

Intresset för golfens premiärupplaga av Lag-VM Herrar för funktionsnedsatta på Bokskogens Golfklubb den 8-10 augusti bara ökar. I dagsläget har elva nationer anmält sig till tävlingen och totalt väntas 20 nationer komma till spel.

De två första veckorna i augusti blir en kraftsamling kring golf för funktionsnedsatta. Förutom det första världsmästerskapet någonsin för den här kategorin av golfare, Men's Team World Handigolf Championship, arrangeras också Malmö World Handigolf Conference den 5-6 augusti samt tredje upplagan av singeltävlingen Swedish Invitational den 12-13 augusti.

Målet med Malmö World Handigolf Conference är att bilda International Golf Federation Paralympic Committee för att kunna få med handigolfen på framtida Paralympics. Målet är att golfen är med på programmet i de Paralympiska sommarspelen 2020.

Föreningen Idrott För Handikappade, FIFH Malmö, och Bokskogens Golfklubb är värdar för mästerskapet. Tävlingen kommer att spelas över tre dagar för fyrmannalag. Till förhandsfavoriterna räknas Australien, USA, Kanada, Sydafrika med flera. Sveriges två lag får i dagsläget räknas som outsiders men många ligger i hårdträning inför VM-premiären på hemmaplan.

Swedish Invitational 2011 spelas också på Bokskogen. Tävlingen har arrangerats två gånger tidigare och har vid varje tillfälle benämnts "Inofficiella VM". Johan Kammerstad, Sverige vann tävlingen 2006 och 2008 var det Manuel Del Los Santos från Frankrike som tog hem segern. De flesta av världens bästa handigolfare har deltagit i tävlingen. I år hoppas arrangörerna att det blir även blir en damklass.

Bildtext:
Vinnare av Swedish Invitational 2008 Manuel Del Los Santos, Frankrike.

Mer information:

Mats Linde, Director FIFH Malmö. Tel: 040-92 89 30.
E-post: mats.linde@fifh.com

Thomas Ahlberg, Klubbchef Bokskogens Golfklubb. Telefon: 040-40 69 20.
E-post: thomas.ahlberg@bokskogen.com

Ulrika Jorsell, Pressansvarig Svenska Golfförbundet. Tel: 08-622 15 53. 070- 301 23 63.
E-post: ulrika.jorsell@golf.se

Helena Brobeck, Handigolfansvarig Svenska Golfförbundet. Tel: 08-622 15 07. 070-659 01 01.
E-post: helena.brobeck@golf.se