Svenska Golfförbundet stärker sin styrelse

Svenska Golfförbundet stärker styrelsen med två erfarna och rutinerade golfprofiler. Kristina Carlo, Eksjö GK, och Guy Eriksson, Björklidens GK, valdes in på två år medan ordföranden Christer Bergfors omvaldes på ett år och därmed gör sin tredje mandatperiod på ordförandeposten.

Svenska Golfförbundets årsmöte i Stockholm blev en lugn tillställning, som präglades av samförstånd. Motioner, propositioner och val behandlades utan större debatt.

Nya i förbundsstyrelsen, som består av sju ideellt valda personer utöver generalsekreterare Gunnar Håkansson, vice generalsekreterare Bo Bengtsson samt en representant från Ungdomsrådet, är Kristina Carlo, Eksjö GK, och Guy Eriksson, Björklidens GK.

- Jag hoppas att jag kan bidra med erfarenheter från den lilla vanliga klubben som är fundamentet i Golfsverige. Eksjö GK är en traditionell och idrottsinriktad klubb där jag under åren har funnits med i all verksamhet och i alla kommittéer. Jag har även haft uppdrag på distriktsnivå. Jag tror jag kan se helheten i golfen, och vad som kommer att behövas för att stärka vår sport och vårt klubbliv i framtiden.

Guy Eriksson var med om att skapa Björklidens GK i mitten av 80-talet, en klubb som då ansågs vara en ful ankunge i Golfsverige med sitt koncept att bygga och finansiera sin verksamhet via distansmedlemskap till lågt pris.

- Jag kommer att ha breddgolfaren, den enskilde golfaren och dennes situation i våra klubbar, för ögonen. Jag brukar tala i termer av 80-20-regeln, det vill säga att 80 procent av de som spelar golf är vanliga golfkonsumenter, medan resten kan klassificeras som mer hängivna golfare. Att förutse och ta hand om den stora majoriteten av motionsgolfare och deras önskemål blir den stora utmaningen framöver.

Christer Bergfors var nöjd med årets möte, och det förtroende han fick att i ytterligare ett år leda verksamheten i Svenska Golfförbundet på styrelsenivå.

- Det viktigaste just nu är att vi engagerat hela Golfsverige i vår beslutsprocess, vilket också leder till ett gott samarbete med landets klubbar och golfdistrikt. Förbundsstyrelsen är hästen, men det finns plats för alla på vagnen. Att det blev ett lugnt möte beror framför allt på att vi har en ekonomi i god ordning, där alla enskilda satsningar beslutats i samförstånd. Den positiva tonen lovar gott inför de utmaningar vi lever med, och den strukturomvandling som pågår när det gäller klubbliv och medlemskap.

Svenska Golfförbundets valda styrelserepresentanter för verksamhetsåret 2011: Christer Bergfors, Vasatorps GK (ordförande). Kerstin Rydström, Gällivare Malmbergets GK, Kristina Carlo, Eksjö GK, Guy Eriksson, Björklidens GK, Maivor Isaksson, Nyköpings GK, Bruno Hedlund, Chalmers GK, Anders G Sjögren, Edenhof GK.

Utöver styrelsevalen uppmärksammades bland annat Marie Seleskog, Mosjö G&CC, Årets Juniorledare, Viksjö GK, Årets Juniorvänligaste Golfanläggning samt Österåkers GK, Årets Golfklubb.

Mer om Svenska Golfförbundets Förbundsmöte 2011 finns här.

Bildtext: Svenska Golfförbundets styrelse 2011. Från vänster Maivor Isaksson, Guy Eriksson, Sofia Ivarsson (SGF:s Ungdomsråd), Anders G Sjögren, Kristina Carlo, generalsekreterare Gunnar Håkansson, ordförande Christer Bergfors, Bruno Hedlund, Kerstin Rydström samt biträdande generalsekreterare Bo Bengtsson. Foto: Ove Ellemark

Mer information:

Roger Andersson, kommunikationschef Svenska Golfförbundet.
Telefon 08-622 15 79, 070-634 50 12. E-Post: roger.andersson@golf.se