Svenskar klara för finalkval - Europatouren

I fyra dagar på fyra banor i Spanien har 28 svenska herrspelare försökt kvala till Europatourens finalkval.

Europatourens kvalskola består av tre steg och har funnits sedan 1976. Varje år startar ungefär 1000 spelare i Steg 1 och de som spelar alla tre stegen spelar 252 hål golf.

Vid finalkvalet som avgörs på PGA Catalunya Resort 14-19 november spelas sex ronder vilket totalt blir 108 hål. Topp-25 samt de som delar plats 25 erhåller spelrättighet på The European Tour i kategori 16.

Startfältet i finalkvalet kommer att bestå av 156 spelare, dels de som kvalat sig dit via steg 1 och 2, dels spelare som går direkt in i finalkvalet tack vare tidigare prestationer på Europatouren och Challengetouren.

Följande svenskar lyckades via Steg 2 ta sig vidare till finalkvalet:

Las Colinas Golf & Country Club

t3 Marcus Kinhult  Skaftö GK
 t5 Anton Wejshag   Borås GK

Campo de Golf El Saler

Christopher Feldborg-Nielsen   Sjöbo GK
t5 Christofer Blomstrand Falsterbo GK
t11  Jarmo Sandelin Stockholms GK
t11 Krister Eriksson  Finspångs GK
t17  Oscar Stark  Vallda G&CC

Panoramica Golf, Sports and Resorts

3 Björn Pettersson  Djurgårdens GK
5 Joel Sjöholm Skaftö GK
t7  Anton Karlsson   Upsala GK
t16  Niklas Lemke  Hills GK

Europatourens hemsida - finalkval

Text: Göran Söderqvist    Foto: Göran Söderqvist (Bild tagen vid Nordea Masters 2015)

Om oss

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 21 distrikt, 457 klubbar och 491 768 medlemskap. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Efter 112 år gjorde golf comeback som olympisk sport i Rio 2016 där det blev silvermedalj för Henrik Stenson. Läs mer på www.golf.se.