Svenskt tittarrekord för golf under herrarnas OS-final

Nästan 1,5 miljoner svenskar såg Henrik Stenson ta OS-silver den historiska söndagen i Rio. ”Det är ett fantastiskt betyg för det stora allmänintresset kring golf och golfens comeback i de olympiska spelen”, säger Gunnar Håkansson, generalsekreterare på Svenska Golfförbundet.

Enligt Viasat, som har sändningsrättigheterna för OS, hade golfen ett genomsnitt på 555 000 tittare under hela sändningen av söndagens OS-final för herrarna i TV3, Viasat Golf och Viasat Sport. Sammanlagt såg 2 228 000 tittare minst fem minuter av golfsändningen och som mest var det 1 476 000 tittare samtidigt, när medaljstriden skulle avgöras.

– De olympiska spelen är speciella genom att idrotter får visa upp sig för en stor publik som kanske inte kan sporten, men som rycks med genom den stämning ett OS skapar. Just sättet som herrarnas OS-final i golf avgjordes på, med Henrik Stenson och Justin Rose som gick en duell om guldet och Matt Kuchar som spurtade sig till en bronsmedalj, gjorde att det blev spännande att följa oavsett förkunskaper om golf, säger Gunnar Håkansson.

När Henrik Stenson vann en historisk majortitel på The Open Championship på Royal Troon i juli blev det även då mycket publicitet kring golfen. Men tittarsiffrorna för OS-golfen var ändå betydligt högre än under finaldagen av majortävlingen visades i TV10 och Viasat Golf.

– En majorseger är stort i Golfsverige men en OS-medalj är stort i hela landet. Att OS skulle ge golfen stor synlighet hade vi både hoppats på och räknat med, men de här siffrorna överträffade mina förväntningar med råge. Jag tror att synen på golf som idrott och golfare som toppatleter har stärkts i och med detta och jag hoppas att golfen nu har visat att den har en plats i de olympiska spelen även efter Tokyo 2020, säger Gunnar Håkansson.

Petra Lindström är sportchef på Svenska Golfförbundet, med ansvar för spelarutveckling junior och elit. Hon ser en spännande möjlighet att växa golfen och ge unga talanger spelare att se upp till och något att drömma om:

– Golfsverige har nu ett viktigt arbete framför sig att ta tillvara det stora intresse som skapas bland återvändande eller helt nya golfare. OS kommer att vara en jätteviktig drivkraft, framför allt på juniorsidan där tjejerna och killarna kan sikta på golflandslaget och i framtiden även få chansen att bli olympier och tävla för sitt land, säger Petra Lindström.

På onsdag kliver ytterligare två svenska medaljhopp in i OS då damtävlingen startar med Anna Nordqvist och Pernilla Lindberg. Tävlingen avgörs på lördag. Då hoppas vi att svenskarna återigen bänkar sig framför teven.

För mer information:

Susanne Persson
susanne.persson@golf.se

Gunnar Håkansson
Generalsekreterare
gunnar.hakansson@golf.se

Världens bästa golf - för alla Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund. SGF består av 465 golfklubbar/anläggningar (april 2016) och 476 837 medlemskap (2015) fördelade på 21 golfdistrikt. SGF:s vision är "Världens bästa golf – för alla" och förbundet verkar för att främja golf som motions- och tävlingsidrott samt sprida kunskap om golfens samhällsnytta när det gäller miljöarbete, turism, samhällsekonomi och friskvård. Efter 112 års frånvaro är golfen tillbaka i de olympiska spelen 2016. Svenska Golfförbundet startade 2011 en stor OS-satsning med ny organisation och ett riktat program till proffsspelare, med svenska medaljer som målsättning. Mer information på www.golf.se