Swedish Open for Disabled

På HandiGolf Tour, svenska golftouren for personer med funktionsnedsättning, har turen kommit till Söderby Golf och Swedish Open for Disabled. Den 2 till 3 augusti avgörs den mest prestigefyllda av de fyra tävlingarna på touren, då Sverigeeliten möter internationellt motstånd.

HandiGolf Tour är en nationell tour för funktionshindrade golfare. Tourens deltävlingar spelas över två dagar, alltid lördag-söndag, med en möjlighet till inspel på fredagen före tävling.

Hemmahoppen i Swedish Open på Söderby Golf är Kim Holm, Ludwig Persson och Lars Träff.

- Det ska bli spännande och utmanande att möta spelare från andra länder på min egen hemmabana, säger Ludwig Persson.

I årets upplaga av Swedish Open deltar ett 70 tal-spelare från tio länder: Spanien, Italien, Frankrike, Holland, Tyskland, England, Finland, Danmark, Norge och Sverige.

Dessa spelare har varierande funktionsnedsättningar, bland annat amputerade, cp skador, synskador, förvärvad skador (stroke) och kortväxthet.

I år deltar en rullstolsburen golfare, Sebastian Lorente från Spanien. Han sitter och spelar från en specialbyggd moped, så kallad Paragolfer, som tar honom runt banan.

Tävlingen avgörs i fyra klasser:

• Hcp 0-9,4 (scratch).
• Hcp9,5-18,4.
• Hcp 18,5-27,4.
• Hcp 27,5-35,9.

De två första klasserna avgörs i slagspel och de två sistnämnda i poängbogey. Inspelningsrundan sker söndagen den 1 augusti, vilket är ett bra tillfälle att träffa och prata med spelarna, samt ta bilder.

Spelprogram HandiGolf Tour i sommar:

Västergötland: Lundsbrunns GK, 29-30 maj.
Småland: Jönköpings GK, 19-20 juni.
Uppland: Söderby Golf, 2-3 augusti (Swedish Open for Disabled).
Skåne: Öresunds GK, 21-22 augusti.

De bäst placerade spelarna under säsongen spelar finalen på Ekerum GK, Öland, 18 till 19 september.

Bildtext: Spanjoren Sebastian Lorente är en av dem som peggar upp på Söderby Golf. Han tar sig runt banan med en specialbyggd moped, som han också spelar från.

För mer information, kontakta Kim Holm, kirn@smode.se eller Helena Brobeck på Svenska Golfförbundet, telefon 08-622 15 07, 070-659 01 01. E-post: helena.brobeck @goIf.se.

Läs mer om handigolf på http://handigolf.golf.se/

Om oss

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 21 distrikt, 457 klubbar och 491 768 medlemskap. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Efter 112 år gjorde golf comeback som olympisk sport i Rio 2016 där det blev silvermedalj för Henrik Stenson. Läs mer på www.golf.se.