Handelsbanken har fått koncession för Bergensbanken

Handelsbanken har fått koncession för Bergensbanken Handelsbanken har idag fått koncession att förvärva samtliga aktier i Bergensbanken. Bergensbanken hade i slutet av tredje kvartalet 1999 en balansomslutning på NOK 13,4 miljarder. Köpet av Bergensbanken bekräftar Handelsbankens intresse för den norska marknaden och bidrar till att realisera målsättningen om en stark marknadsposition i alla viktiga nordiska städer. Köpet av Bergensbanken ökar balansomslutningen i Handelsbanken Norge med över 50%. Antalet kunder blir över 100.000. Marknadsandelen i Bergen - Norges näst största stad - blir väsentligt större och kommer att uppgå till ca 15%. Bergensbanken har sex kontor i Bergen. Handelsbanken har sedan tidigare ett kontor i Bergen. För ytterligare information kontakta: Björn-Åke Wilsenius, chef Handelsbanken Norge,tel: +47 22 94 08 70 Lars Lindmark, chef Informationsavdelningen, tel: 08 22 92 20, mobil: 070 595 85 80 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/08/19991108BIT00490/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/08/19991108BIT00490/bit0002.pdf