Rekordår för fondsparare i Handelsbanken

Rekordår för fondsparare i Handelsbanken Fondsparare i Handelsbanken kan summera ett synnerligen framgångsrikt 1999. Värdestegringen i aktiefonderna var över lag bättre än någonsin. I många fall handlar det om värdeökningar på mellan 60 och 80 procent. Flertalet fonder har gått bättre än sina jämförelseindex och många har lyckats bättre än likvärdiga fonder hos konkurrenterna. Det samlade förmögenhetsvärdet i Handelsbankens fonder ökade under 1999 från 55 till 88 miljarder. Av den summan var närmare 8 miljarder nysparande. "Resten, det vill säga 25 miljarder tillfaller våra andelsägare. Jag är mycket nöjd och glädjer mig speciellt åt våra fondsparares framgångar. 1999 är vårt i särklass bästa år någonsin" säger Peter Engdahl, vd för Handelsbanken Fonder. I topp ligger bl a Nordenfonden med en uppgång på 70 procent, Nordiska småbolagsfonden med 67 procent, Reavinstfonden 65 procent, Östeuropafonden 76, Tillväxtmarknadsfonden 77 och Japanfonden med 89 procent. Fonden Europa Aggressiv har ökat 37 procent jämfört med bara 17 procent för jämförelseindex. Handelsbanken är den av storbankerna som har flest fonder som toppar värdestegringsstatistiken för 1999. "Det är knappast troligt att år 2000 blir lika enastående som 1999. Men det finns ändå en rad ljuspunkter som gör att vi tror på fortsatta framgångar även i år för våra fonder" säger Peter Engdahl. "Ett annat viktigt skäl att fondspara är det nya premiepensionsvalet som ska göras senare i år. För det ändamålet har vi ett antal skräddarsydda så kallade generationsfonder med olika inriktning för olika åldersgrupper. Flera av våra mest framgångsrika fonder finns naturligtvis också med som alternativ för pensionsspararna. De är också ett bra val om du vill spara lite extra utöver premiepensionen" säger Peter Engdahl. För ytterligare information kontakta: Peter Engdahl, vd Handelsbanken Fonder, tel 701 2630 eller 070-550 79 55. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00510/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00510/bit0002.pdf