Etablerar sig i Helsingborg och stärker position i Höganäs via fastighetsförvärv

Svenska Handelsfastigheter förvärvar två fristående handelsfastigheter av Kronosund Holding AB för cirka 30 Mkr, varav den ena är belägen i Helsingborg och den andra i Höganäs. Fastigheterna är fullt uthyrda med Axfood som största hyresgäst.

Fastigheternas sammanlagda uthyrningsbara yta uppgår till närmare 1 900 kvm och de har ett hyresvärde om cirka 2,5 Mkr. Genom förvärvet i Helsingborg expanderar Svenska Handelsfastigheter till ytterligare en kommun och bolaget finns därmed i 49 kommuner runt om i Sverige.

”Förvärven ligger i linje med vår strategi att köpa fristående livsmedelsfastigheter. Det känns bra att kunna stärka portföljen med Helsingborg, som är ytterligare en ny marknad för oss. Förvaltningen av fastigheterna underlättas dessutom då vi redan är etablerade i regionen”, säger Staffan Unge, affärsutvecklingsansvarig vid Svenska Handelsfastigheter.

Tillträde skedde den 29 november 2017.

Advokatfirman Glimstedt har varit rådgivare till köparen medan Croisette Real Estate Partner har varit rådgivare till säljaren.

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 november kl. 08.00 CET.

Staffan Unge, Affärsutvecklingsansvarig Svenska Handelsfastigheter

E-post: staffan.unge@handelsfastigheter.se.