Stärker positionen i Luleå genom förvärv av ytterligare handelsfastighet

Svenska Handelsfastigheter förvärvar en handelsfastighet i Skutviken strax norr om centrala Luleå av Solgården fastigheter. Fastigheten har en uthyrningsbar yta om drygt 3 600 kvm och ett årligt hyresvärde om cirka 3,5 Mkr. Köpeskillingen uppgår till 41 Mkr.

Fastigheten är fullt uthyrd till Team Sportia och ligger i anslutning till en annan fastighet som Svenska Handelsfastigheter äger sedan tidigare. Sammantaget äger Svenska Handelsfastigheter nu fyra fastigheter i Luleå.

”Fastigheten ligger invid en av våra fastigheter som inrymmer en ICA Kvantum-butik. Vi har idéer om hur handelsområdet Skutviken kan förbättras ytterligare och ser fram emot att konkretisera planerna tillsammans med våra hyresgäster”, säger Thomas Holm, vVD för Svenska Handelsfastigheter.

”Vi är väldigt positiva till Luleå som region och vårt växande fastighetsinnehav i området. Vi ser fram emot att fortsätta utvecklas i nära samarbete med Luleå stad,” tillägger Thomas Holm.

Tillträde väntas ske i dag, den 28 april.

Advokatfirmorna Glimstedt, Bird & Bird samt MAQS har varit rådgivare till köparsidan medan Pegasus Real har varit rådgivare till säljaren.

Thomas Holm, vVD Svenska Handelsfastigheter
E-post: thomas.holm@handelsfastigheter.se

Staffan Unge, Affärsutvecklingsansvarig Svenska Handelsfastigheter
E-post: staffan.unge@handelsfastigheter.se.

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 april kl. 13.00 CET.