Umeå ny marknad efter förvärv av fristående handelsfastighet

Svenska Handelsfastigheter förvärvar en fristående handelsfastighet i stadsdelen Böleäng i Umeå av Fondamentor & Roosgruppen Fastigheter AB för en köpeskilling om strax under 24 Mkr. Fastigheten har en uthyrningsbar yta om drygt 1 400 kvm och ett hyresvärde om cirka 1,8 Mkr.

Fastigheten är fullt uthyrd till ICA Sverige AB. Förvärvet innebär att Umeå tillkommer som ny marknad för Svenska Handelsfastigheter, som därmed finns i 44 kommuner i Sverige. Bara under maj månad har Svenska Handelsfastigheter genom förvärv expanderat till tre nya kommuner, inklusive Växjö och Ängelholm.

”Det här är vårt första fastighetsförvärv i Umeå, som är en intressant tillväxtkommun där vi hoppas hitta fler investeringsmöjligheter. Förvärv av fristående livsmedelsfastigheter är en del av vår riskspridning i linje med vår långsiktiga strategi”, säger Staffan Unge, affärsutvecklingsansvarig vid Svenska Handelsfastigheter.
Tillträde sker i dag den 31 maj 2017.

Advokatfirman Glimstedt har varit rådgivare i affären.

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 maj kl. 11.00 CET.

Staffan Unge, affärsutvecklingsansvarig Svenska Handelsfastigheter
E-post: staffan.unge@handelsfastigheter.se.