Svenska kraftnät och norska Statnett etablerar bolaget Fifty

De svenska och norska stamnätsoperatörerna Svenska kraftnät och Statnett etablerar ett nytt gemensamt dotterbolag, Fifty AS, med ansvar för att utveckla nya IT-lösningar som ska stötta den framtida balanseringen av kraftsystemet.

Integrationen av en växande andel förnybar elproduktion, större flexibilitet i användarledet och ett mer utvecklat samarbete inom Norden och Europa skapar utmaningar med att hålla kraftsystemet i balans. Fifty är en av de digitala lösningar som utvecklas för att säkra balanseringen av det framtida nordiska kraftsystemet.

– För att lyckas med den gröna omställningen och säkra försörjningstryggheten behöver vi ett bra samarbete med Svenska kraftnät och de övriga nordiska stamnätsoperatörerna. I och med etableringen av Fifty AS tar vi detta samarbete ett steg vidare och ökar vår förmåga att utveckla avancerade IT-verktyg för den nya verkligheten, understryker Auke Lont, koncernchef på Statnett.

IT-lösningen Fifty ska möjliggöra en effektiv hantering av reserver och balansering av kraftsystemet. Balanseringsresurserna behöver vara tillgängliga varje minut, dygnet runt, året om. I framtiden ska samarbetet omfatta även nya IT-lösningar för att förverkliga den nya nordiska balanseringsmodellen.

Svenska kraftnät och Statnett har samarbetat i utvecklingen av gemensamt system sedan slutet av 2015. Med etableringen av Fifty AS formaliseras det samarbetet.

– Bolaget blir ett strategiskt viktigt verktyg för att säkra gemensam, nordisk framdrift och effektivitet i utvecklingen av nya IT-lösningar som stöttar driften av kraftsystemet, säger Ulla Sandborgh, generaldirektör på Svenska kraftnät.

För mer information, vänligen kontakta Svenska kraftnäts pressjour, tel. 010-475 80 10 eller press@svk.se.

8 februari 2018

Bolaget blir ett strategiskt viktigt verktyg som stöttar driften av kraftsystemet.
Ulla Sandborgh