Färdlektyr delas ut till alla Sveriges gymnasieelever

Färdlektyr delas ut till alla Sveriges gymnasieelever För tredje året i följd ger läns- och lokaltrafiken i Sverige ut pocketboken Färdlektyr. Carina Rydberg, Klas Östergren, Beate Grimsrud, Björn Ranelid och ytterligare några av landets främsta författare bidrar med nyskrivna texter. Färdlektyr delas ut till landets alla gymnasieelever under hösten. Den totala upplagan är 320.000 exemplar. -Att stimulera läsandet ligger inte bara i skolans intresse, läsande och resande hör ihop som tvål och vatten, menar Anita Stenhardt informationschef på Svenska Lokaltrafikföreningen. Varje år görs en miljard resor med kollektivtrafiken i Sverige, per dag innebär det en miljon potentiella lästimmar. Ungdomar är de som använder kollektivtrafiken mest och de har många värdefulla synpunkter på hur den fungerar. För att nå ut till ungdomarna har vi valt att gå via skolan och då har det varit viktigt att materialet som vi tar fram är av hög kvalitet och kan erbjuda en pedagogisk vinst, säger Anita Stenhardt. Kan du tänka så kan du skriva Med uppmaningen "Kan du tänka så kan du skriva" sporras gymnasieeleverna att skriva ner sina tankar och funderingar. Tanken är att Färdlektyr med sina nyskrivna texter ska inspirera. Som komplement finns handledningen Färdvägar som bl a innehåller skrivövningar och författarporträtt. Webbplatsen www.epos.nu är själva navet i projektet, här kan eleverna få sina egna texter publicerade. På Epos finns idag totalt cirka 1.800 bidrag. Varje månad väljer en av Färdlektyrs författare ut tre favoriter bland de inskickade bidragen. Den elev som vinner får ta med sig sina klasskompisar på en valfri resa med Tågplus inom Sverige. På webbplatsen finns även en avdelning - genialt.nu - som innehåller en frågesport och ett frågeforum om kollektivtrafik. I Sverige finns det drygt 607 gymnasieskolor med ca 310.000 elever, alla får Färdlektyr gratis. Skolprojektet med Färdlektyr, Färdvägar och webbplatsen Epos startade 1999 och är ett samverkansprojekt mellan läns- och lokaltrafiken i Sverige, Vägverket och Skolverket. Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF) är samordnare för projektet. För ytterligare information; Anita Stenhardt, SLTF, tel 08-788 08 69, 070-588 08 69. Mail: anita.stenhardt@sltf.se. Bild på Färdlektyrs omslag bifogas. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/04/20011004BIT00350/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/04/20011004BIT00350/bit0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/04/20011004BIT00350/bit0001.jpg Bild

Om oss

SLTF är läns- och lokaltrafikens branschorganisation i Sverige. Vi arbetar på uppdrag av våra medlemsföretag, trafikhuvudmännen, som har ansvaret för den lokala och regionala kollektivtrafiken.