Läraren Martin Nilsson når en historisk placering i VM

VM i Minne avgjordes i helgen i Wien, Österrike. Läraren från Halmstad, Martin Nilsson, VM- debuterade och lyckades knipa 10:e platsen tack vare hela 7 personliga rekord.  Han blir därmed femte svensk någonsin att ta en topp 10-placering i ett VM – en historisk placering. Det var svensk anknytning till både silver och brons. Yanjaa Wintersoul som tävlade för Sverige fram till 2016 (nu för Mongoliet) tog silver och Sylvain Estadieu från Frankrike men bosatt i Göteborg knep bronset. Vann VM gjorde Johannes Mallow från Tyskland som överraskande gick om både Yanjaa och Sylle i de två sista grenarna.

Många personliga rekord och en historisk placering
För Martin Nilsson var det VM-debut. Men det kunde man inte tro då läraren från Halmstad satte hela 7 personliga rekord och lyckades placera sig på en total 10:e plats. Han blir därmed femte svensk genom tiderna att ta en topp 10-placering i ett VM. Bland de personliga rekorden finns att Martin mindes ordningen på 11 kortlekar och hela 2082 binära tal (ettor och nollor) i rätt ordning.

Martin Nilsson är från Halmstad men verksam som pedagog vid Katedralskolan i Lund där han håller i Sveriges första gymnasiekurs i minnestekniker. Nu kan eleverna där glädjas åt
en riktig mästare som pedagog.

”Jag är otroligt nöjd med min insats. Det var nervöst då det var mitt första VM men jag lyckades ändå sätta hela 7 personliga rekord. Mest nöjd är jag med kortlekarna och att komma över 2000 binära tal på 30 minuter”, säger en trött men nöjd Martin Nilsson”.

Martin Nilsson, VM i Minne 2018. Foto: Anders Andersson

Svensk anknytning i striden om guldet
Det var länge en kamp mellan Yanjaa Wintersoul, Mongoliet och Sylvain Estadieu, Frankrike, om guldet. Båda har svensk anknytning. Yanjaa är född i Mongoliet men uppvuxen i Sverige (Stockholm). Hon blev känd för svenska folket då hon kom till final i Talang 2017 men också framförallt då hon var med och vann VM-guld för Sverige 2014. Nu blev det ett världsrekord och en total silverplats för Yanjaa trots ledning fram till den sista grenen i VM.

Sylvain Estadieu är bosatt i Göteborg sedan flera år där han har sin svenska fru och dotter. Han har inspirerats och motiverats av staden där svenska minnessporten föddes. Han sitter i styrelsen för Göteborgs Minnesförbund där bland andra den tvåfaldige världsmästaren i minne, Jonas von Essen, gör honom sällskap. Med sådant sällskap är det lätt att sikta mot toppen. Sylle, som han kallas, vann två grenar och låg fram till sista grenen på en silverplats, men slutade på en hedervärd tredjeplats – inte dåligt för en VM-debutant. För Sylle blir det nu en lång tågresa hem då han av hänsyn till miljön vägrat att flyga till VM.

Stort grattis till er båda önskar Sverige!

Martin Nilsson, Sverige, Sylvain Estadieu, Frankrike (bosatt i Göteborg) och Yanjaa Wintersoul, Mongoliet (tidigare Sverige). Foto: Orkhan Ibadov

Inget VM på plats för förbundskaptenen
För Idriz Zogaj blev det inget VM i år. Det är första VM med svensk representation utan Idriz så beslutet att inte åka var inte lätt. Men av personliga skäl blev han kvar i Sverige om än inte helt frånkopplad. Tillsammans med landslagskollegan från 2009, Daniel Andersson höll de i VM – fast på distans.

”I år hölls VM i Minne digitalt och Daniel har gjort ett makalöst bra program. Så vi satt hemma i hans lägenhet och styrde upp de flesta av grenarna. Det positiva med Daniels program är att det är gratis och vem som helst kan använda det för sin träning. Det är något som har varit viktigt för Daniel, vilket är otroligt fint, säger Idriz Zogaj”.

Idriz Zogaj, Förbundskapten. Foto: Valton Çoçaj

Svenska Minneslandslaget 2018 bestod av
Martin Nilsson, 42 år Halmstad
10:e plats i VM och tidigare i år silver i SM och 7:e plats i EM.

Hur går ett VM till?
VM i Minne avgörs i 10 grenar över tre dagar. Man tävlar i att minnas namn, kortlekar, historiska datum, siffror, ord, binära tal och abstrakta bilder. Enkelt förklarat kan man säga att grenarna varierar från fem minuter, sprint varianter, till rena maratongrenar som innefattar memorering i 30 och även 60 minuter. Man får ungefär den dubbla tiden att skriva ner svaren och allt ska vara rätt och på rätt plats. Avdrag ges för fel. De flesta grenar har ett upplägg där ett fel ger häften rätt för den raden/kolumnen och två fel ger noll poäng för den raden/kolumnen. För att få höga poäng skall alltså så mycket som möjligt vara exakt rätt.

De två sista grenarna skiljer sig och de är också de tuffaste. Den näst sista grenen är talade siffror och går till så att man hör siffror som läses upp med en sekunds mellanrum. Sedan ska man skriva ner så många av dem som möjligt och det får inte vara några fel. Vid första felet slutar man räkna. Världsrekordet är hela 427 (!) och det svenska rekordet 380 (Jonas von Essen).

I den sista grenen skall man minnas en kortlek så fort som möjligt. Sedan ska man sortera en annan kortlek i samma ordning och man har då maximalt fem minuter på sig att lyckas med det andra momentet. Är båda kortlekarna i samma ordning får man tiden klockan stannade på. Världsrekordhållaren i denna gren är Alex Mullen som lyckats med bedriften på smått otroliga 16.85 (!) sekunder. Det svenska rekordet är 33.03 sekunder och innehas av Marwin Wallonius.

Viktig information till media!

http://www.minnesforbundet.se/       https://www.facebook.com/minnesforbundet/

För mer information, högupplösta bilder eller bokning av intervjuer v.v. kontakta Birgitta Plyhm.

idriz@zogaj.se

För fler högupplösta foton klicka här.

”Sveriges bästa minnen”

Slutligen vill vi passa på och tipsa om den mycket inspirerande kortdokumentären av Linus Lindahl som följde Svenska Minneslandslaget mot sitt guld i VM 2014. Filmen är porträtt av främst Jonas von Essen, Yanjaa Alatantuya och Idriz Zogaj.
Länk till dokumentären – klicka här.
Länk till dokumentären med engelsk text – klicka här.

Svenska Minnesförbundet grundades av Idriz ”Minnet” Zogaj 2008. Minnesförbundets främsta uppgift är att främja och sprida minnessporten i Sverige. Detta görs genom att anordna tävlingar, som SM, och genom att synas i media och på andra sätt sprida och informera om denna mentala sport. Alla är välkomna att vara medlemmar i Svenska Minnesförbundet.
Stiftelsen Svenska Minnesförbundet grundades 2017 med visionen att folkbilda och nå ut med minnesträning till alla. Göra sporten folklig och nå ut med kunskaperna till skolor.
Göteborgs Minnesförbund grundades våren 2013 och är Sveriges första lokala minnesförbund. Svenska Minnesförbundet strävar efter att få fler lokala förbund.
Svenska Minnesförbundets två tonsättande visioner, som även är inskrivet i förbundets stadgar, är ”att träna minnet ska bli en etablerad folksport” samt ”att mental träning, där minnesträning är en tongivande del, ska ingå som en del i skolprogrammet – alla ska lära sig att förstå och träna sin hjärna”.
Sverige har varit representerat i VM sedan 2004 genom Idriz ”Minnet” Zogaj som var förste svensk att tävla i minne. Historiens första SM i Minne arrangerades 2009 i Göteborg. 2012 blev Jonas von Essen förste svensk att ta medalj i VM i Minne då han kom trea. Året därpå, 2013, krönte Jonas sin karriär med VM guld, vilket han lyckades upprepa 2014 då Sverige även vann lagguldet. Svenska minneslandslaget tog hem 8 av 11 guldmedaljer i VM 2014 och är alltså världens bästa nation i Minne.
Svenska Minnesförbundet har på kort tid blivit ett begrepp och har fått stort medialt utrymme. Idag är begreppet ”Att tävla i minne” och ”Minnesatleter” något många känner till. Att det finns ett landslag i minne och att det arrangeras SM är också väl etablerat och uppskattat.

”Världens bästa minnen”
Under hösten 2014 följde dokumentärfilmaren Linus Lindahl delar av Svenska Minneslandslaget. ”Världens bästa minnen” lyfter fram tre minnesatleter, regerande världsmästaren Jonas von Essen, Yanhjaa Altansuh och Marwin Wallonius, samt förbundskaptenen för landslaget Idriz Zogaj. Deras förberedelser inför SM på Stadsbiblioteket i Göteborg där Jonas bland annat slår ett världsrekord och sedan VM där Sverige tar hem lagguldet och Jonas försvarar sin världsmästartitel från 2013!

VM i Minne avgjordes i helgen i Wien, Österrike. Läraren från Halmstad, Martin Nilsson, VM- debuterade och lyckades knipa 10:e platsen tack vare hela 7 personliga rekord. Han blir därmed femte svensk någonsin att ta en topp 10-placering i ett VM – en historisk placering. Det var svensk anknytning till både silver och brons. Yanjaa Wintersoul som tävlade för Sverige fram till 2016 (nu för Mongoliet) tog silver och Sylvain Estadieu från Frankrike men bosatt i Göteborg knep bronset. Vann VM gjorde Johannes Mallow från Tyskland som överraskande gick om både Yanjaa och Sylle i de två sista grenarna.

Martin Nilsson
Idriz Zogaj, Förbundskapten