Nytt världsrekord när Jonas försvarar sitt guld

Jonas von Essen, regerande världsmästare i minne, minns mest i Sverige för tredje året i rad. Jonas tog även tillbaka sitt världsrekord när han mindes den exakta ordningen på 380 siffror som spelades upp med en sekunds mellanrum.  Yanjaa Altantuya mindes hela 66 namn på fem minuter, ett nytt svenskt rekord och tog totalt en silverplats. Trea kom Joachim Anderson från Staffanstorp. Bästa junior blev Hedvig Isacson, 14 år gammal. För första gången vann också en svensk den internationella tävlingen, Swedish Memory Open, så Jonas gick hem med två guldmedaljer.

SM i Minne 2014

Idriz Zogaj, ordförande Svenska Minnesförbundet
Joachim Andersson, brons
Jonas von Essen, guld
Yanjaa Altantuya, silver
Foto: Valton Ҫoҫaj

Hon mindes för silver och höll vad hon lovade
Yanjaa Altantuya lyckades lägga hela 66 namn på minnet på fem minuter men också hela 95 ord på samma tid. Det är för och efternamn på mer än en hel skolklass. När det gäller grenen att minnas namn är nu Yanjaa uppmärksammad och detta resultat bådar gott för framtiden. Det är det tredje bästa resultatet genom tiderna.

Foto: Valton Ҫoҫaj

”Jag är jätteglad över mina resultat och särskilt att jag slog svenskt rekord i namn. Jag vet också att jag kan minnas mer så Jonas får se upp i framtiden”, säger en glad Yanjaa Altantuya.

Trefaldig svensk mästare och världsrekordhållare
Jonas höll, lyckades för tredje gången i rad minnas mest i SM och kan därmed titulera sig ”Sveriges bästa minne”. Som förste svensk lyckades han också minnas mest i den internationella tävlingen Swedish Memory Open.

Jonas är dock mest nöjd med sitt nygamla världsrekord. 400 siffror spelades upp med en sekunds mellanrum och Jonas lyckades pricka hela 380 rätt. Det är 16 st fler än det tidigare rekordet, som han förlorade här i Göteborg för ett år sedan till Johannes Mallow från Tyskland.

”Jag skrev ner alla fyrahundra siffror och det kändes bra även om jag var osäker några gånger. Så det var väldigt skönt att höra resultatet och att det räckte till världsrekord även om det inte blev full pott,” säger en mycket nöjd trefaldig svensk mästare och världsmästare Jonas von Essen.

Foto: Valton Ҫoҫaj

Tillväxten i den svenska minnessporten har varit god det senaste året. Det visade inte minst junioren Hedvig Isacson, som slog nytt juniorrekord i sin SM-debut när hon mindes 30 ord i rätt ordning på 5 minuter.

”Det har varit jättekul att träffa alla och så superbra att jag slog ett juniorrekord i ord, en av mina favoritgrenar”, säger en mycket glad Hedvig, 14 år.

Och för dem som tror att minnesträning bara är till för unga får tänka om. Søren Damtoft, 60 år, lyckades slå ett seniorvärldsrekord när han memorerade 368 siffror på 15 minuter.

”Man kan inte vara mer nöjd än så. Världsrekord, nya svenska rekord och så Stadsbiblioteket i Göteborg - ett fantastiskt trevligt ställe att hålla en minnestävling på”, säger en mycket nöjd Idriz Zogaj, ordförande för Minnesförbundet och arrangör för sjätte året i rad.

Sveriges coolaste landslag
Är du nyfiken på hur det är att vara en minnesatlet? Den 2:a oktober sänder SVT 2 dokumentären ”Sveriges coolaste landslag”. Där får vi följa Svenska Minneslandslaget när de förbereder sig inför VM i minne.

Vinnarna 2014

SM i minne

1. Jonas von Essen, Skövde/Göteborg
  2. Yanjaa Altantuya, Stockholm
  3. Joachim Andersson, Staffanstorp

Swedish Memory Open

1. Jonas von Essen, Skövde/Göteborg
  2. Christian Schäfer, Tyskland
  3. Yanjaa Altantuya, Stockholm

Nytt världsrekord i minne
380 talade siffror som läses upp med en sekunds mellanrum (364 tidigare) – Jonas von Essen

Nya svenska rekord i minne

95 ord memorerade på fem minuter - Yanjaa Altantuya (tangerat svenskt rekord)

66 ansikten och namn memorerade på fem minuter, Yanjaa Altantuya (tredje bästa resultatet genom tiderna, tidigare svenskt rekord var 59)

Nytt seniorvärldsrekord

368 siffror memorerade på 15 minuter, Søren Damtoft, 60 år från Danmark

”Sveriges bästa minne” genom tiderna

2014 – Jonas von Essen

2013 – Jonas von Essen

2012 – Jonas von Essen

2011 – Mattias Ribbing

2010 – Mattias Ribbing

2009 – Mattias Ribbing

2008 – Idriz Zogaj

2007 – Idriz Zogaj

2006 – Idriz Zogaj

2005 – Idriz Zogaj

2004 – Idriz Zogaj

SM i Minne och Swedish Memory Open 2014 presenteras av
Sjätte upplagan av SM i Minne och Swedish Memory Open presenteras av Göteborgs Stadsbibliotek i samarbete med Zogaj of Sweden AB. För PR och kommunikation står Plyhm Kommunikation AB.
Göteborgs Stadsbibliotek
                         plyhm.se                              zogaj.se

För mer information, högupplösta bilder eller bokning av intervjuer v.v. kontakta:

Tina Hedegård
Göteborgs stadsbibliotek

tina.hedegard@kultur.goteborg.se

För fler högupplösta foton:

Svenska Minnesförbundet
grundades av Idriz ”Minnet” Zogaj 2008 och är registrerat hos World Memory Sports Council (WMSC). Minnesförbundets främsta uppgift är att främja och sprida minnessporten i Sverige. Detta görs genom att anordna tävlingar, som SM, och genom att synas i media och på andra sätt sprida och informera om denna mentala sport. Alla är välkomna att vara medlemmar i Svenska Minnesförbundet.
Göteborgs Minnesförbund grundades våren 2013 och är Sveriges första lokala minnesförbund.
Svenska Minnesförbundets två tonsättande visioner, som även är inskrivet dess stadgar, är ”att träna minnet ska vara en folksport” samt ”att mental träning ska ingå som en del i skolprogrammet – alla ska lära sig att förstå och träna sin hjärna”.
Att tävla i minne har funnits som sport sedan 1991 då Tony Buzan och Raymond Keene arrangerade ett första VM i London. Vann gjorde då Dominic O'Brien som sedan gjort om bedriften sju gånger. Sverige har varit representerat i VM sedan 2004 genom Idriz ”Minnet” Zogaj. Historiens första SM i Minne arrangerades 2009 i Göteborg och vanns av Mattias Ribbing. 2012 blev Jons von Essen förste svensk att ta medalj i VM i minne då han knep broset i sin debut för att året efter, 2013, kröna sin karriär med ett VM guld!
Svenska Minnesförbundet har på kort tid blivit ett begrepp och har fått stort medialt utrymme. Idag är begreppet ”Att tävla i minne” och ”Minnesatleter” något många känner till. Att det finns ett landslag i minne och att det arrangeras SM är också känt och uppskattat.
Svenska Minnesförbundet
följer de regler och förordningar som WMSC har satt upp om ”Sportsmanship” samt framhåller en välkomnande och vänlig attityd som nyckelbegrepp. Alla ska erbjudas möjlighet att prova på och utvecklas i denna nya men viktiga sport.
Förutom att arrangera Svenska Mästerskapen har de främsta framgångarna för Svenska Minnesförbundet varit att placera Sverige som det näst bästa nationen i världen i VM i London december 2012 och 2013.
Minnesförbundet siktar dock högre och SM i Minne är nyckeln till framgång. Det är där nya svenska förmågor får visa vad de kan och hämta inspiration till framtida internationella tävlingar som VM.
Sveriges coolaste landslag” är en dokumentär som visar landslagets väg fram till silver i VM 2012 och sänds i SVT 2 den 2:a oktober kl 20.00.

Swedish Memory Open och SM i Minne

För att locka internationella minnesatleter är SM i Minne en del i Swedish Memory Open, SMO. De svenska deltagarna kan alltså vinna både Swedish Memory Open och SM i Minne medan de internationella enbart kan vinna SMO. www.minnesforbundet.se www.worldmemorysportscouncil.com

Jonas von Essen, regerande världsmästare i minne, minns mest i Sverige för tredje året i rad. Jonas tog även tillbaka sitt världsrekord när han mindes den exakta ordningen på 380 siffror som spelades upp med en sekunds mellanrum. Yanjaa Altantuya mindes hela 66 namn på fem minuter, ett nytt svenskt rekord och tog totalt en silverplats. Trea kom Joachim Anderson från Staffanstorp. Bästa junior blev Hedvig Isacson, 14 år gammal. För första gången vann också en svensk den internationella tävlingen, Swedish Memory Open, så Jonas gick hem med två guldmedaljer.

Yanjaa Altantuya, deltagare SM 2014
Jonas von Essen, deltagare SM 2014