Sveriges bästa minne skall åter koras i Göteborg

Reviderat utskick: Skall det bli tredje gången gillt för Marwin Wallonius i årets upplaga av SM i Minne. Han har inte haft ett lika starkt träningsår på grund av läkarstudierna, men vi får se hur långt rutinen räcker. I årets tävling kommer dessutom åtta psykologielever från Katedralskolan i Lund under ledning av Martin Nilsson att prova på att tävla. Tävlingen SM i Minne återvänder till hemstaden Göteborg där allt började och går av stapeln 7-8 oktober i Medborgarskolans lokaler. Söndag 8:e oktober kl 19:00 vet vi vem som minns mest i Sverige 2017.

Blir det hattrick för Marwin

Marwin har haft ett relativt tufft studieår på läkarlinjen. Detta har medfört att träningen inte varit vad den brukar vara. Men är man så bra som Marwin, bäste svensk genom tiderna med hela fem världsrekord i bagaget och högst rankad svensk i världen, så har man alltid chans att vinna SM. För vem vill inte göra ett hattrick och vinna tre SM guld i rad! Under helgen får vi se hur långt rutinen räcker för denne sanne mästare.

Psykologielever från gymnasieklass provar på att tävla

Under lördagen den 7:e oktober kommer åtta psykologielever från Katedralskolan i Lund under ledning av Martin Nilsson att prova på att tävla. Martin började själv tävla i minne i början av året och har blivit biten. Han har god chans till att knipa en medalj själv och är glad över att hans studenter också vill prova på.

”Det är riktigt kul att så många vill följa med och prova på. Detta är något alla borde lära sig då det är roligt, bra träning och man lär sig så mycket om sig själv och sin hjärna,” säger Martin Nilsson, lärare i psykologi vid Katedralskolan.

SM i Minne på Medborgarskolan som inlett samarbete med Svenska Minnesförbundet

SM i Minne återvänder till Göteborg där allt började 2009. Denna gång arrangeras tävlingen i samarbete med Medborgarskolan. SM avgörs lördagen och söndagen 7-8:e oktober mellan 09:00 – 18:00. Klockan 19.00 på söndag vet vi vem som är ”Sveriges bästa minne 2017”.

"Vi är jätteglada över att SM i Minne äger rum hos oss här på Medborgarskolan som en del i vårt fördjupade samarbete med Svenska Minnesförbundet. Vi verkar ju båda folkbildande. Att lära ut minnesträning och studieteknik i samarbete är både roligt och spännande,” säger Ulrika Drevhage, Verksamhetschef Medborgarskolan Storgöteborg.

”Alltid trevligt att vara på hemmaplan igen och särskilt kul att arrangera tävlingen i samarbete med Medborgarskolan. Vi har ju båda folkbildande visioner. Riktigt kul också att ett gäng psykologistudenter vill komma och prova på att tävla,” säger en glad Idriz ”Minnet” Zogaj, som åter arrangerar SM och har gjort det så länge någon kan minnas...

Söndag den 8:e oktober kl 19:00 vet vi vem som minns mest i Sverige 2017. Kommer Marwin bli trefaldig svensk mästare...

Är ni journalist och vill närvara v.v. kontakta oss så ser vi till att ni blir guidade.

Världens bästa minnen

Är du nyfiken på hur det är att vara en minnesatlet?

Under hösten 2014 följde dokumentärfilmaren Linus Lindahl delar av Svenska Minneslandslaget. Den korta dokumentären ”Världens bästa minnen” lyfter fram tre minnesatleter, tvåfaldige världsmästaren Jonas von Essen, Yanhjaa Wintersoul, som kom femma i Talang och som bland annat memorerat hela IKEA katalogen samt Marwin Wallonius och Idriz Zogaj, landslagets förbundskapten. Deras förberedelser inför SM på Stadsbiblioteket i Göteborg där Jonas bland annat slår ett världsrekord och sedan VM där Sverige tar hem lagguldet och Jonas försvarar sin världsmästartitel från 2013. Sverige vinner 8 av 11:a möjliga guld.

Ni hittar länk till dokumentären här: ”Världens bästa minnen” (eller http://bit.ly/1hOjHax )

Deltagare SM i Minne 2017

I SM i Minne deltar tävlande från följande regioner:

Göteborg, Partille, Lund, Uppsala och Stockholm.

SM i Minne 2017 presenteras av

Nionde upplagan av SM i Minne av det nyligen stiftade Stiftelsen Svenska Minnesförbundet, Medborgarskolan, Svenska Minnesförbundet och Zogaj of Sweden AB. För kommunikation står Plyhm Kommunikation AB.

medborgarskolan.se
plyhm.se
zogaj.se

Praktisk information - datum och plats

Tävlingen pågår lördag den 7:e till söndag den 8:e oktober i Medborgarskolans lokaler i Haga, Göteborg.

Program för tävlingen

14:00 – 14:30     9.3) Talade siffror – 3, 550 siffror/ en sekund
14:45 – 15:15     10.1 Kortsprint ("Speed Cards") - max 5 min, försök 1
15:15 – 15:45     10.2 Kortsprint ("Speed Cards") - max 5 min, försök 2

18:00    Prisutdelning, Sveriges bästa minne 2017 koras följt av fotografering och eftersnack

För mer information, högupplösta bilder eller bokning av intervjuer v.v. Kontakta:

Mobil: +46 73 – 432 00 10

Mobil: +46 70 – 777 12 90

Ulrika Drevhage
Verksamhetschef Medborgarskolan Storgöteborg

Telefon: 031-35 35 129
ulrika.drevhage@medborgarskolan.se

Svenska Minnesförbundet grundades av Idriz ”Minnet” Zogaj 2008. Minnesförbundets främsta uppgift är att främja och sprida minnessporten i Sverige. Detta görs genom att anordna tävlingar, som SM, och genom att synas i media och på andra sätt sprida och informera om denna mentala sport. Alla är välkomna att vara medlemmar i Svenska Minnesförbundet.

Stiftelsen Svenska Minnesförbundet grundades 2017 med visionen att folkbilda och nå ut med minnesträning till alla. Göra sporten folklig och nå ut med kunskaperna till skolor.

Göteborgs Minnesförbund grundades våren 2013 och är Sveriges första lokala minnesförbund. Svenska Minnesförbundet strävar efter att få fler lokala förbund.

Svenska Minnesförbundets två tonsättande visioner, som även är inskrivet i förbundets stadgar, är ”att träna minnet ska bli en etablerad folksport” samt ”att mental träning, där minnesträning är en tongivande del, ska ingå som en del i skolprogrammet – alla ska lära sig att förstå och träna sin hjärna”.

Sverige har varit representerat i VM sedan 2004 genom Idriz ”Minnet” Zogaj som var förste svensk att tävla i minne. Historiens första SM i Minne arrangerades 2009 i Göteborg. 2012 blev Jonas von Essen förste svensk att ta medalj i VM i Minne då han kom trea. Året därpå, 2013, krönte Jonas sin karriär med VM guld, vilket han lyckades upprepa 2014 då Sverige även vann lagguldet. Svenska minneslandslaget tog hem 8 av 11 guldmedaljer i VM 2014 och är alltså världens bästa nation i Minne.

Svenska Minnesförbundet har på kort tid blivit ett begrepp och har fått stort medialt utrymme. Idag är begreppet ”Att tävla i minne” och ”Minnesatleter” något många känner till. Att det finns ett landslag i minne och att det arrangeras SM är också väl etablerat och uppskattat.

”Världens bästa minnen”
Under hösten 2014 följde dokumentärfilmaren Linus Lindahl delar av Svenska Minneslandslaget. ”Världens bästa minnen” lyfter fram tre minnesatleter, regerande världsmästaren Jonas von Essen, Yanhjaa Altansuh och Marwin Wallonius, samt förbundskaptenen för landslaget Idriz Zogaj. Deras förberedelser inför SM på Stadsbiblioteket i Göteborg där Jonas bland annat slår ett världsrekord och sedan VM där Sverige tar hem lagguldet och Jonas försvarar sin världsmästartitel från 2013!

Martin Nilsson, lärare i psykologi vid Katedralskolan
Ulrika Drevhage, Verksamhetschef Medborgarskolan Storgöteborg