SMR når milstolpe - blir humanitär partner till Sida

Report this content

Idag (5/12) meddelade Sida att Svenska missionsrådet (SMR) blir strategisk humanitär partner. Det innebär att SMR nu kan söka medel för humanitära insatser för att rädda liv, lindra lidande och bidra till tidig återuppbyggnad i katastrofsituationer.

- Detta är ett arbete som flera av våra medlemsorganisationer redan har lång erfarenhet av, men som sedan 2009 bedrivits utan Sidamedel, säger Mikael Wiking, handläggare på SMR.

2011 påbörjades dialogen med Sida för att bli strategisk humanitär partner. SMR tillsatte en humanitär enhet med representanter från det egna kansliet och aktörer från medlemsorganisationerna ADRA (Adventist Development and Relief Agency), Erikshjälpen, IAS (International Aid Services), och PMU (Pingstmissionens Utvecklingssamarbete).

Många av samarbetsorganisationerna arbetar lokalt, ofta på landsbygden nära befolkningen. Eftersom lokala aktörer är först på plats i en katastrofsituation har de en viktig roll. Deras kontinuerliga närvaro ger också förutsättningar för en god koppling mellan humanitärt stöd, återuppbyggnad och hållbar utveckling.

- Att SMR äntligen får rollen som humanitär strategisk partner fyller ett tomrum som stärker våra lokala partners och deras arbete, säger Per Bolling, katastrofansvarig på ADRA.

SMR:s humanitära enhet går nu vidare med en ansökan som omfattar långsiktiga humanitära insatser med fokus på snabb återhämtning och arbete för att förebygga katastrofer.

SMR är en av elva nya strategiska humanitära partners till Sida.

Matilda Pearson, kommunikatör Svenska missionsrådet, tel. 08-453 68 97

Svenska missionsrådet är mötesplats för kyrkor och organisationer som arbetar med utvecklingssamarbete på kristen grund.

Taggar:

Citat

Detta är ett arbete som flera av våra medlemsorganisationer redan har lång erfarenhet av, men som sedan 2009 bedrivits utan Sidamedel.
Mikael Wiking, handläggare, SMR
Att SMR äntligen får rollen som humanitär strategisk partner fyller ett tomrum som stärker våra lokala partners och deras arbete.
Per Bolling, katastrofansvarig, ADRA