Powermöte på 15 minuter – höstens explosiva mötestrend

Powermöte är höstens nya mötestrend enligt Svenska Möten. Grundprinciperna är enkla. Mötet får inte ta mer än 15 minuter, det ska ske stående och måste leda till beslut. En perfekt mötesteknik inför höstens alla mötesinbjudningar, men den kräver också ett visst mod.

Tidsoptimerade och effektiva möten är något alla organisationer söker efter. Då passar ett så kallat powermöte perfekt. Ett möte som enligt grundprincipen inte får ta mer än 15 minuter, alltid ska ske stående och som måste leda till ett beslut. Samtidigt är det av största vikt att mötet är väl förberett och målsättningen liksom grundprinciperna informerade till alla deltagarna. Johan Fägerblad, vd Svenska Möten förklarar.

”Möte på en kvart - då gäller det för deltagarna att vara rakt på sak och ingen tvekan med sin åsikt. Samtidigt måste mötesledaren vara tydlig, följa tidsplanen, delegera ut ordet rättvist och följa upp beslut efter avslutat möte. Att alla står upp gör också hela interaktionen extra spännande och mötesplatsen kan därmed varieras in i oändlighet.

”Det här är en mötesmodell som fungerar väldigt bra nu på hösten, när kalendern har en tendens att snabbt fyllas på med mötesinbjudningar”.

För ett lyckat powermöte är maxgränsen fem–sex deltagare, detta för att alla ska kunna ventilera sina åsikter. Bäst fungerar den IRL (in real life), men med övning kan man föra mötet även via Skype. Om ämnet man valt att behandla inte kan behandlas på en kvart, tillsätts en separat arbetsgrupp med tydlig ansvarsfördelning som sedan fortsätter vidare med projektet.

”Detta är en perfekt mötesteknik för snabba beslut, den ersätter överflödiga mejl och då man endast tillkallar de som berörs av mötet, minskar även onödiga sittningar”, avslutar Johan Fägerblad.

Så kommer du igång med powermöte; möte på en kvart

1. Förklara mötesmodellen: alla som deltar måste ha grundprinciperna klara; mötet får inte ta mer än 15 minuter, ska ske stående och måste leda till beslut.
  2. Tydlig frågeställning: mötesledaren som också bjuder in till mötet måste ha en tydlig frågeställning.
  3. Mötesledaren håller koll: mötesledaren håller koll på tiden, fördelar ordet rättvist och avslutar mötet.
  4. Dokumentera: mötesledaren dokumenterar allt som sägs på mötet, de beslut man tar och ser också till att skicka vidare information efter mötet.
  5. Passar bäst IRL (in real life); Powermöte passar bäst om man möts fysiskt, men med övning går det också att utföra powermöten på Skype. Det är dock viktigt att tekniken fungerar så att inte teknikkrångel slukar onödig tid.
  6. Ersätt onödiga mejl: ha ett powermöte istället för onödiga mejltrådar där ansvarsområden och information gärna missuppfattas.
  7. Välj tillfällen: ha inte möte för mötets skull, utan välj noga när du vill ha powermöte. Händer det att man inte kommer till ett beslut på första mötet tillsätt en arbetsgrupp med tydlig ansvarsfördelning som ska slutföra arbetet. Vid genomgripande förändringar välj en annan mötesform.
  8. Kalla endast de som berörs: det gäller för powermöte såväl som andra möten.

Bifogad illustration: får endast användas av press/media vid redaktionell publicering av pressmaterial "Svenska Möten- Powermöte". Ange då: Illustration: Svenska Möten/Rebecca Elfast Vid upprepad publicering eller vid publicering i samband med annat redaktionellt material måste illustratör Rebecca Elfast kontaktas för vidare information: rebelf@gmail.com

För mer information, intervjuer och högupplösta bilder kontakta:

Johan Fägerblad, vd Svenska Möten, 070-6853043, johan.fagerblad@svenskamoten.se

Sveriges ledande mötespartner
Svenska Möten är ett bokningsbolag och medlemsorganisation för mer än 130 noga utvalda konferensanläggningar.
Vi brinner för mötet och för att våra kunders syften, mål och visioner ska uppfyllas. Det gör vi med hjälp av 30 års branscherfarenhet, framåtanda, ständig kunskapstörst och fantastiska mötesanläggningar. Samtliga anläggningar har passerat Svenska Mötens tuffa, unika klassificeringssystem och är Svanenmärkta eller medlemmar i Svanens nätverk. Här återfinns kvalitativa storstads- och mötesanläggningar, herrgårdar och slott med kreativa mötesmiljöer. Vi förmedlar snabb och smidig konferensbokning och hjälper till med arrangemang, tips och råd för ett bättre möte! Följ oss gärna på Facebook.com/svenskamoten. Läs mer och inspireras på svenskamoten.se

Taggar:

Om oss

Svenska Möten består av över 100 utvalda mötesplatser över hela Sverige. Alla medlemsanläggningar är klassificerade och utvalda för att de kan erbjuda de bästa förutsättningarna för möten och konferenser. I dagsläget representerar Svenska Mötens medlemmar cirka 25 procent av den totala mötesindustrin och omsätter drygt två miljarder fördelat på cirka en miljon gästnätter. Som ledande mötespartner tar Svenska Möten ett tydligt ansvar för att driva branschens utveckling, bland annat genom strategin om möteshantering för större organisationer och i projekt som Svenska Mötesmodeller. Svenska Möten är certifierade enligt ISO 9001 Kvalitetsledningssystem, ISO 14001 Miljöledningssystem, OHSAS 18001 Arbetsmiljöledningssystem samt medlemmar i Svanenklubben. Därtill ska samtliga logianläggningar inom Svenska Möten vara Svanenmärkta senast 2010-07-01