17 nya miljonärer när rekordpott på 172 miljoner delades ut i Linköping

172 miljoner kronor – PostkodLotteriets största vinstpott någonsin – delades ut i Linköping idag. På det vinnande postnumret 590 48 fanns 113 vinnare . Rekordvinsten på 44 miljoner kronor gick till Gun Forsman, 70. Totalt blev 17 personer miljonärer vid dagens utdelning.

I tisdags avslöjades det att ett postnummer i Vikingstad hade vunnit GrannYran och idag när rekordpotten på 172 miljoner kronor delades ut var det många som kom till Stora Torget i Linköping för att vara med och fira vinnarna. Programledaren Rickard Sjöberg delade ut checkarna assisterad av Putte Nelsson, Sandra Dahlberg och Christian ”Kicken” Lundqvist.

Det har varit en spännande vecka med otålig väntan för grannarna på det vinnande postnumret. När det avslöjades att den vinnande postkoden var UM utbrast det stort jubel i publiken. På den visade det sig bo 9 lottköpare som fick dela på den största delen av pengarna, nästan 115 miljoner kronor.

PostkodLotteriets högsta enskilda vinst någonsin gick till Gun Forsman, 70 år. Hon blev ordentligt förvånad när hon drog ut checken på 44 760 416 kronor. Att vinstsumman blev så hög var tack vare att hon har åtta lotter.

– Jag har önskat det här länge, det skulle vara roligt att ha lite pengar, sa Gun Forsman precis innan hon drog ut sin vinstcheck ur kuvertet.

Pengarna ska hon lägga på huset, ge till barn och barnbarn och köpa en ny bil till sig själv.

En annan lycklig och chockad vinnare var Anders Pettersson, 56 år, som kammade hem 21 913 953 kronor. Han hade svårt att förstå att han hade vunnit.

– Det är helt osannolikt, jag trodde aldrig att jag skulle vinna, sa han.

Några planer för pengarna hade han inte hunnit göra.

Om GrannYran

GrannYran är PostkodLotteriets extradragning som sker tre gånger per år. Under året samlar lottköparen på sig andelar (en andel/lott för varje månad man deltar). Hur mycket man vinner i GrannYran beror på antalet andelar och lotter man har. Alla 113 vinnare på postnumret fick dela på en tredjedel av potten, drygt 57 miljoner kronor. 9 av dessa personer bodde i den vinnande postkoden, som är en mindre del av postnumret, och de fick dessutom dela på två tredjedelar av potten, alltså nästan 115 miljoner kronor.

GrannYran sänds i TV4 fredagen 22 januari klockan 19.30.

Bilder från GrannYran kan laddas ned från www.bildbanken.com

Användar-id: Postkodpress Lösenord: postkodbild

För mer information kontakta:

Emma Bergling, pressansvarig PostkodLotteriet

Telefon: 076-109 37 03 emma.bergling@postkodlotteriet.se